Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Lapsuudessaan Tommi Alenius ja Jarkko Karlsson olivat naapureita ja ystäviä. Molempia kiinnostivat jo lapsesta alkaen moottorit: ruohonleikkurit, veneet, radio-ohjattavat autot ja autot yleensä ottaen. Yhdessä rakennettiin autoja jo 15-kesäisistä alkaen, ja kuusi vuotta sitten kaverukset perustivat oma yrityksen 7 modin. Kaveruksia yhdistää kiinnostus harrasteautoihin ja yrityksen nimi tuleekin 70-lukuun viittaavasta numerosta seitsemän ja modifikaatioon viittaavasta lyhenteestä mod.
Jarkko Karlsson joutui myöhemmin jättämään yrittäjyyden terveyssyistä, mutta on nyt palannut työntekijäksi yritykseen. Tommi Aleniuksen edelleen luotsaamassa yrityksessä keskitytään harrasteautoihin ja niihin liittyviin töihin, esimerkiksi vintageautojen korjaamiseen ja rakentamiseen, entisöintiin ja kilpa-autojen kustomointiin. Messukylässä sijaitseva paja on ainoa omalle osaamisalueelleen erikoistunut harrasteautopaja.
– Lähdemme toteuttamaan asiakkaan unelmaa ja sellaista autoa, josta hän on aina haaveillut, Alenius ja Karlsson kertovat. – Auton rakentaminen on pitkä projekti.

Uutta tekniikkaa klassikkokuoriin

Viimeiset vuodet pajalla on keskitytty asiakastöiden tekemiseen ja joskus menee kuukausia niin, ettei omille autoille riitä aikaa. Omat autounelmat on siirretty tulevaisuuteen, mutta molemmat osaavat silti sanoa, millainen unelmien auto olisi.
– Se olisi 1960- tai 1970- lukuinen auto, jossa on täysin uusi tekniikka, Alenius sanoo.
Karlsson osaa sanoa mallinkin. Unelma-auto olisi vuosimallin -70 Dodge Charger, josta olisi jäljellä ulkokuori. Muutoin auto olisi täysin käsityönä tehty.
Asiakkaita pajalla riittää yllättävän paljon, sillä miehillä on tiedossa töitä vuodeksi tai kahdeksi etukäteen. Se ei tarkoita sitä, että uusia projekteja ei otettaisi vastaan. 600-neliöiseen halliin mahtuu useampia projekteja kerrallaan ja osia joudutaan välillä odottelemaan. Osa työn hienoudesta onkin se, että samanaikaisesti tehdään useita usein hyvin erilaisiakin projekteja. Vaikka itselle tekemiseen jää vain vähän aikaa, koko idea perustuu intohimolle auton rakentamiseen. Se on elämäntapa, jonka suurin palkka tulee oman kädenjäljen näkemisestä.

Satoja tunteja käsityötä
Paras kohta projektista on Aleniuksen mukaan se, kun asiakas tulee hakemaan valmista autoa. Vaikka asiakas saa aina paljon kuvia projektien etenemisestä on kuitenkin eri asia nähdä auto valmiina. Projektien pitkäkestoisuuden vuoksi mieleen on jäänyt monia projekteja, mutta Alenius kertoo erityisen mieleen jäävänä projektina olleen vuosimallin -74 Toyota Celican.
– Siinä oli satoja tunteja töitä ja monta erilaista työvaihetta. Kaikki irtoavat osat puhdistettiin hammasharjalla, hän sanoo. – Valmis työ palkitsee.
Tällä hetkellä yrityksessä on työn alla esimerkiksi vuodelta 1975 peräisin oleva BMW, johon rakennetaan kuoriin uutta tekniikkaa käsityönä. Se on juuri sellaista työtä, jota Alenius ja Karlsson halusivat yrityksen perustaessaan tehdä. Toisaalta hallissa Aleniuksen ja Karlssonin osaavien käsien kosketuksen on saanut osakseen myös alusta asti rakennettu drifting-luokan kilpa-auto ja työstöä odottaa vuodelta 1917 peräisin oleva autoklassikko, joka valmiina tulee varmasti kääntämään päitä. Toisessa päässä hallia odottelee vihreä, sympaattisen näköinen Volvo, jonka maalipinta on juuri uusittu.
– Nykyautot ovat persoonattoman näköisiä, sanoo Karlsson ja ihmettelee, kuinka juuri nyt, kun ihmiset haluavat hyvin persoonallisen näköisiä koteja, autot näyttävät kaikki samoilta.
Juuri siinä piileekin Aleniuksen yrityksen taika. Esimerkiksi keräilijät palaavat asioimaan 7 modiin aina uudelleen, koska satojen työtuntien jälkeen käsissä on persoonallisen näköinen auto, jossa tekniikka on aivan uutta.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest