Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Tampereen raitiotien neljäs rakentamisvuosi on käynnistynyt suunnitelmien mukaisesti. Koronavirustilanteesta huolimatta rakentamistyöt ovat edenneet aikataulussa. Myös raitiotien ensimmäiset koeajot maalis-huhtikuussa Hervanta–Turtola-osuudella saatiin vietyä läpi onnistuneesti.
– Alkukevät toi hankkeeseen aivan odottamattomia haasteita, mutta allianssimalli on mahdollistanut meille joustavan tavan edetä tilanteen ehdoilla. Tähän mennessä merkittäviä vaikutuksia ei ole ollut. Virustilannetta seurataan edelleen tarkasti ja tarvittaessa teemme nopeasti toimenpiteitä. Henkilöstön ja hankkeen sidosryhmien terveys ja turvallisuus ovat etusijalla kaikessa tekemisessä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

Rakentaminen jatkuu viidellä alueella

Tampereen raitiotien neljäs rakentamiskausi on alkanut suunnitellusti. Työt etenevät kaikilla rakennuslohkoilla eli keskustan, Hatanpään valtatien, Kalevan, Hervannan valtaväylän ja Hervannan työalueilla. Viime vuonna valmistui suurin osa Raitiotieallianssin raidetöistä sekä radan rakentamisen ohella tehtävistä katu- ja maanrakennustöistä. Myös raitiovaunuvarikko Hervantaan valmistui joulukuussa.
– Tänä vuonna rakennetaan raitiotien osalta loppuun useimmat katuosuudet, jotta kaikki on valmiina vuoden päästä alkavaan koeliikenteeseen. Töissä painottuvat Hatanpään valtatien raitiotietöiden ja Hämeenkadun kadunrakennuksen ohella varsinkin sähköradan ajojohtimien ja pylväiden sekä teknisten järjestelmien kuten vaihteenohjauksen ja liikennevalojen asennukset. Myös pysäkkikatoksia asennetaan vuoden aikana niin bussi- kuin raitiopysäkeillekin, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus toteaa.
Tampereen raitiotien osan 1 (keskusta–Hervanta, Tays–Hatanpään valtatie) rakentaminen etenee aikataulussa ja budjetissa. Hankkeesta on nyt valmiina 84 prosenttia. Projektiaikaa on kulunut 75 prosenttia. Hatanpään valtatien töiden etenemistä seurataan erikseen. Hatanpään valtatien raitiotietöistä on valmiina 13 prosenttia ja projektiaikaa on kulunut 13 prosenttia. Töiden ja kustannusten etenemistä voi seurata raitiotieallianssin nettisivuilla sekä Tampereen kaupungin nettisivuilla.
Raitiotierataa on osuudella keskusta–Hervanta–Tays rakennettu jopa suunniteltua nopeammin. Tälle osuudelle kaksoisraidetta tulee yhteensä 15 kilometriä, joista parhaillaan rakennetaan viimeistä eli Hämeensillan osaa. Hatanpään valtatielle kaksoisraidetta tulee noin 650 metriä ja sen rakentaminen alkaa alkukesästä. Hatanpään valtatien raitiotieosuuden rakentaminen käynnistyi viime vuoden marraskuussa.
Hämeenkadulla jatketaan kadunrakennus- ja kiveystöitä kadun molemmilla reunoilla Kuninkaankadun ja Aleksanterinkadun välillä eri kohdissa. Hämeenkadun jalkakäytävä- ja kiveystyöt valmistuvat viimeistään vuonna 2022. Hatanpään valtatien raitiotietyöt valmistuvat vuonna 2021 ja kadunrakennustyöt vuonna 2022.

Raitiotien rakentamistyöt vuonna 2020 Hervannan valtaväylällä ja Hervannassa

Hervannan valtaväylän maisemointityöt sekä suuret raitiotiesillat Hervannan valtaväylän varrella ovat valmiit. Ajojohtimia asennetaan ja säädetään vielä tämän vuoden aikana. Lisäksi jalankulun ja pyöräilyn laatukäytävän eli Hervannan Baanan kaideasennukset viimeistellään kevään aikana.
Hervannassa tehdään tänä vuonna loput Insinöörinkadun jalankulku-ja pyöräilyväylien päällystyksistä sekä viheralueista. Samalla tehdään myös viimeistelytöitä Tohtorinpuistossa sähkönsyöttöaseman ympäristössä.
Makkarajärvenkadun alueella on jo jatkettu sillan kaukalolaatan töitä. Makkarajärvellä tehdään myöhemmin keväällä sepeliradan osuus loppuun sekä aloitetaan raitiotien nurmiradan tekeminen. Tänä kesänä rakennetaan Hervantajärven raitiopysäkki sekä pystytetään sähköratapylväitä Makkarajärven alueelle. Tohtorinpuiston ja Makkarajärvenkadun raitiotietyöt valmistuvat tänä vuonna.

Pin It on Pinterest