Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Ruokavalioasiat alkoivat kiinnostaa hervantalaista Katri Inkistä ensin henkilökohtaisella tasolla, kun pitkään lastensa kanssa kotona ollut äiti halusi pudottaa raskauskiloja. Aihe vei mennessään ja vuosi sitten joulukuussa Inkinen avasi oman ravintovalmennusalan yrityksen Ravintovalmennus Katri Inkisen.
– Olin alun perin valmistunut diplomi-insinööriksi TTY:ltä, mutta oltuani lasten kanssa kotona aloin miettiä uutta uraa, hän sanoo.
Inkinen oli mielestään aina syönyt suhteellisen terveellisesti, mutta kouluttautumisen jälkeen mielikuva terveellisestä syömisestä muuttui.
– Ihmiset luulevat usein, että syövät liikaa. Tosiasiassa moni syö liian vähän, mutta ruuan laadussa on parantamisen varaa, hän sanoo.

Hyvä aamiainen vaikuttaa koko päivään
Inkinen aloitti ravintovalmennusuralle pyrkimisen käymällä ensin alalla vaadittavat opinnot. Niihin kuuluivat lääketieteen ja ravitsemustieteen perusopinnot, jotka Inkinen suoritti avoimessa yliopistossa. Sen jälkeen Inkinen hakeutui alalla tunnetun Paula Heinosen oppiin. Yrittäjäkurssi antoi viimeisen sysäyksen siihen, että Inkinen uskalsi perustaa oman yrityksen tarjottuaan sitä ennen ravintoneuvontaa tutuille ja toimittuaan kevytyrittäjänä laskutuksen kautta. Lisäksi Inkinen opiskeli personal traineriksi, sillä alat linkittyvät vahvasti toisiinsa ja Inkinen koki voivansa näin auttaa paremmin asiakkaitaan.
Sinä aikana, kun Inkisellä on ollut oma yritys, hän on yksityisten asiakkaiden lisäksi tehnyt projekteja hervantalaistoimija Yhdessä Selviytymisen Tuki Ysti Ry:lle pienryhmiä ohjaten sekä liikunnanohjauksen että ravintoneuvonnan osa-alueilla.
Inkinen sanoo, että äkkimuutoksen sijaan kannattaa tehdä pieniä parannuksia ruokavalioon pikkuhiljaa, jotta niihin tottuu. Jos tekee äkillisen muutoksen elämässään, se ei tahdo kestää, sillä ihminen palaa helposti vanhoihin tapoihin. Silloin seurauksena on esimerkiksi painon nouseminen entisiin ja korkeampiinkin lukemiin, jos tavoitteena on ollut pudottaa painoa.
– Hyviä muutoksia ovat esimerkiksi kasvisten lisääminen ruokavaliossa ja säännöllisyyden opettelu syömisessä, Inkinen sanoo. – Tasapainoinen aamiainen, joka sisältää proteiinia, vaikuttaa koko päivän valintoihin.
Tasapainoinen aamiainen sisältää proteiinin lisäksi hitaita hiilihydraatteja, jotain tuoretta ja hyviä rasvoja. Esimerkiksi puuro, marjat sekä kananmuna tai vajaa kourallinen manteleita tai siemeniä toimii aamiaisena hyvin. Jos haluaa syödä voileipiä, niiden päälle kannattaa lisätä runsaasti kasviksia ja syödä niiden lisäksi pähkinöitä.
– Esimerkiksi smoothieen saa helposti laitettua kaikkea, mitä tarvitsee, Inkinen vinkkaa.

Apua sairauksien hoitoon

Jos työpaikalla on tarjolla työpaikkalounas, se kannattaa Inkisen mukaan syödä, sillä se on usein paras ruoka päivässä.
– Istumatyöläiselle salaatti voi riittää, fyysisen työn tekijä tarvitsee energian saamiseksi runsaamman lounaan. Pelkkä valmiskeittolounas ei välttämättä riitä istumatyöläisellekään, Inkinen sanoo.
Vanha sanonta nälkäisenä kauppaan menosta pitää Inkisen mukaan paikkansa. Nälkäisenä tulee usein tehtyä huonompia valintoja kuin muulloin tekisi. Siksi pieni välipala työpäivän jälkeen ja ennen kauppaan menoa saattaa olla hyväksi.
Inkinen sanoo, että väsymys on usein suurin syy valmennukseen hakeutumiselle. Jos ruuasta ei saa riittävästi energiaa, väsyy ja voi saada liian vähän ravintoaineita. Jo vuosia muodissa olleet runsasproteiiniset ja vähähiilihydraattiset dieetit eivät sovi monelle, sillä ketoruokavalion noudattaminen on rankkaa. Inkisen omat ruokailutottumukset ovat muuttuneet hiljalleen ja hän suositteleekin monelle vanhaa tuttua lautasmallia, joka on ehkä vähemmän muodikas mutta helpompi noudattaa.
– Hiilihydraattejakin tarvitaan, Inkinen sanoo.
Ravintovalmennus on tarpeen lähes kenelle tahansa. Sen kautta voi saada apua esimerkiksi suolisto-ongelmiin, nivelreumaan, migreeniin, atopioihin ja allergioihin, ihosairauksiin, fibromyalgiaan ja astmaan. Perussairauden eivät ravinto-ohjauksellakaan katoa, mutta oikea ruokavalio helpottaa usein oireita.
Inkinen on aloittamassa omassa Facebookin Energiaa ja elämäntapoja-ryhmässään kaikille avoimen ja ilmaisen hyvinvointihaasteen. Siinä Inkinen ehdottaa joka maanantaiaamu tulevalle viikolle pientä elämänmuutosta, jolla elämänlaatua voi parantaa. Inkinen toivottaa kaikki lämpimästi tervetulleiksi ryhmään.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest