Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Joukko Hervannan koululaisia matkasi viime viikolla Ouluun, kun Oulun Yliopistolla miteltiin RoboCupJunior-turnaus.
Mukana olivat Pohjois-Hervannan koulun 4C-luokan robottiryhmän oppilaat, jotka muodostivat kolme joukkuetta. Yksi joukkue osallistui sumoon ja kahden joukkueen laji oli alkeistanssi.
– Sumokisassa tavoitteena on, että oma robotti työntää vastustajan robotin pois matolta, kertoo teknisen työn opettaja Juha Kokkonen Pohjois-Hervannan koulusta.
– Tanssisarjassa joukkue esitti tanssin ja robotti tai robotit oli ohjelmoitu tekemään koreografiaa mukana.
Kaikki kilpailun robotit ovat oppilaiden itsensä legoista rakentamia.

Varsinaisissa kilpailulajeissa sijoituksia ei Hervantaan tullut, mutta toinen tanssijoukkueista pääsi pokkaamaan Reilun joukkueen palkinnon, joka myönnetään erityisen reippaalle, positiiviselle ja toisia kannustavalle joukkueelle.
– Se on hieno saavutus, sillä mukana oli 130 joukkuetta, Kokkonen toteaa.
– Tärkeää oli myös kokemus, joka kilpailusta saatiin. Olimme nyt ensimmäistä kertaa mukana ja toivottavasti ensi vuonna saamme mukaan enemmän luokkia.
4C:n luokanvalvoja Annina Ritvasalo on ylpeä oppilaistaan.
– Onhan se hienoa, että reiluin joukkue oli meidän koulustamme.

Kilpailumatkan aikana oppilaat pääsivät myös tutustumaan monipuolisesti erilaisiin robottisovelluksiin.
– Lisäksi oli mahdollisuus kokeilla esimerkiksi mäkikiipijärobotin rakentamista itse, Kokkonen kertoo.
Osana matkaa oli tutustuminen Oulun Tietomaahan.
– Se on hyvin toiminnallinen paikka, jossa tutustuttiin käytännön kautta moniin fysiikan ja teknologian ilmiöihin.
Eikä oppiminen rajoittunut teknologiaan, sillä samalla reissulla nähtiin myös dinosaurusnäyttely.

Kilpailurobotit, niiden ohjelmointi, tanssikoreografiat ja myös kannustuskyltit olivat kaikki oppilaiden itse tekemiä.
– Oppilaslähtöisyys on toiminnassa erittäin tärkeää, Kokkonen toteaa.
– Oppilaat toimivat ryhminä ja voivat toteuttaa yhdessä itselleen mielenkiintoisia haasteita.

Oppilaiden mieleen matkasta jäi monta hauskaa muistoa. Joidenkin mielestä hauskinta oli esiintyminen, joidenkin mielestä dinosaurukset ja joidenkin mielestä vierailu Tietomaassa, josta jäi mieleen muun muassa piikkisänky.
Robottien rakentaminen ei suinkaan ole helppoa.
– Meidän robottimme liikkui hyvin, mutta ei pärjännyt vastustajalle, toteaa toinen sumorobotin rakentaneista pojista.
Tanssiryhmien robotit asettivat omat rajoituksensa.
– Koreografian liikkeet piti miettiä sen mukaan, mitä robotti pystyy tekemään.
Isossa ryhmässä tuli myös välillä erimielisyyksiä tanssiliikkeistä, mutta niistä selvittiin äänestämällä.

Matka tuskin olisi onnistunut ilman teknologiakasvatuksen yhteistyökumppaneita.
– Haluamme kiittää Pohjois- Hervannan koulun tuki ry:tä, Innokas-hanketta, TTY:tä, Robotiikkayhdistystä, TAMK:ia, Fastemsia ja Pemamekia, opettajat totevat.

Kaisa Muhonen

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest