Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Hervannassa aloitetaan koeajot testiraitiovaunulla. Vaunulla liikuttiin varikolla maanantaina ja tiistaina 16.-17.3 ja keskiviikkona 18.3. siirrytään katuverkolle. Koeajoja tehdään ensimmäisellä koeajoviikolla pelkästään kävelyvauhdilla, enintään 5 km/h. Nopeustestit tehdään vaiheittain eri kaduilla. Jokaisella osuudella testivaunua liikutetaan ensin kävelyvauhtia, jonka jälkeen testit tehdään kadun tai radan maksiminopeuksien mukaisesti.
Testejä tehdään kaikkien raitiotien teknisten järjestelmien ja radan päällysrakenteen osalta. Koeajojakso alkoi varikko-osuudella, jossa testattiin asetinlaitteen toiminta ja varikkoraiteiston kulkuteiden asettaminen, vaihteet, opastimet ja sähköradan toiminnot. Ratainfran testauksissa käydään läpi muun muassa liikennevaloetuisuuksien toimintaa, tarkastetaan radan opastimien toimintoja ja liikennemerkkien sijainteja sekä testataan vaihteenohjausjärjestelmien toimintaa. Koeajojakso kestää noin kolme viikkoa.
Koeajoissa edetään testitulosten mukaisesti ja jos testeissä havaitaan muutostarpeita, toimenpiteitä tehdään heti. Tarvittaessa testit kestävät huhtikuun loppuun asti, mutta todennäköistä on, että ne saadaan suoritettua huhtikuun alkuun mennessä.
Koeajoja tehdään ruuhka-aikojen ulkopuolella, eli päiväaikaan klo 9.00-15.00 välillä. Keskiviikkona 18.3. testivaunulla lähdetään varikolta Hermiankadulle klo 9.00 ja 11.00 välillä. Tarkkaa kellonaikaa koeajojen aloittamiselle on mahdoton sanoa.
Insinöörinkadulla tiistaina 31.3. tehtävien nopeustestien aikana bussilinja 3 on Hervannassa kiertoreitillä Teekkarinkatu-Hervannan valtaväylä. Pysäkit Hervannan valtaväylällä ovat käytössä. Linja 32 kulkee koeajojen ajan normaalireitillään. Nysse tiedottaa muutoksista bussiliikenteessä kanavissaan.

Koeajojen alustavat aikataulut:
Viikko 12 (16.-20.3.)
– Varikon alueen koeajoja, nopeus enimmillään 5 km/h
– Koeajoja osuudella varikko–Turtola, nopeus enimmillään 5 km/h
– Tavoitteena on, että testivaunulla liikutaan varikkoalueelta ulos 18.3.
Viikko 13 (23.-27.3.)
– Varikon asetinlaitteen testausta ja varikon alueen koeajoja, joissa nopeus 15km/h ja paikoin radan sallima maksiminopeus
– Hermiankadun ja Atomipolun koeajoja, joissa nopeus kadun nopeusrajoituksen mukainen
Viikko 14 (30.3.-3.4.)
– Insinöörinkadun koeajot, nopeus 30 km/h eli kadun nopeusrajoituksen mukainen
– Hervannan valtaväylän koeajot, nopeus 40-70 km/h
Viikko 15 (6.4.-9.4.)
– Mahdollisesti vaihteenohjaustestejä varikko-Turtola-välillä

Koronaviruksen vaikutukset Tampereen Ratikan koeajoihin
Koronaviruksen vuoksi käynnissä on maailmanlaajuisesti erittäin poikkeuksellinen tilanne. Tampereen Raitiotie Oy ja Raitiotieallianssi toimivat THL:n suositusten mukaisesti.
– On mahdoton arvioida koronaviruksen mahdollisia vaikutuksia Tampereen Ratikan koeajoihin. Koeajot pyritään suorittamaan ennalta sovitun aikataulun mukaisesti, mutta tarvittaessa niitä siirretään. Suhtaudumme tilanteeseen erittäin vakavasti ja toimimme vastuullisesti tilanteen vaatimalla tavalla, toimitusjohtaja Pekka Sirviö toteaa.

Pin It on Pinterest