Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Raitiotien rakennustyömailla on tänä kesänä huhkittu töitä korkeissa lämpötiloissa. Työ etenee pysyen kokonaisaikataulussaan, kertovat lohkopäällikkö Antti Mäki, lohkoinsinööri Lauri Metsovuori ja viestinnän asiantuntija Marja Merta.
– Työ helteellä on äärimmäisen raskasta, Mäki sanoo. – Työmailla noudatetaan lämpötyön määräyksiä. Lämpö tulee ottaa huomioon myös kiskotöissä ja betonoinnissa.
Rakentajat toivovat pitkää sulaa jaksoa syksyllä ennen talven tuloa, jotta rakennustyöt ehditään tehdä edelleen aikataulun mukaisesti.

Tämänhetkiset työvaiheet
Raitiotietä rakennetaan tälläkin hetkellä useammassa paikassa Hervannan alueella.
Välillä Kanjoninkatu- Orivedenkatu ratalaatat on tehty ja päällystystyöt pyritään tekemään elo-syyskuun vaihteessa. Oriveden ja Opiskelijankadun kiertoliittymien rakentaminen alkaa pian. Kanjoninkadun ja Orivedenkadun väli pyritään saamaan auki liikenteelle vuoden loppuun mennessä. Raitiotie tulee tällä välillä omalle kaistalleen siinä missä muualla rakennetaan sekaliikennekaistoja. Myös Hermiankadulla raitiotie kulkee omalla kaistallaan.
Duon edustalla on pysäkkikivien asennus käynnissä. Nupukiveyksien teko päästään aloittamaan tällä viikolla täydellä leveydellä. Ratatyöt jatkuvat vielä hetken aikaa Lindforsinkadun puolella.
Duon ja Teekkarinkadun välillä on ratalaatan pohjien teko käynnissä. Samalla rakennetaan tietoliikenneyhteydet ja kadun ja radan kuivatukset.
Teekkarinkadun risteyksessä tehdään kivitöitä ja asvaltinpohjia ja lisäksi Tampereen sähköverkolle sekä raitiotien sähkönsyöttöasemalle vedetään kahdenkymmenen kilovoltin keskijännitekaapeleita.
Atomipolulla ovat vaihdealueen laattatyöt käynnissä. Hermiankadulla rakennetaan nurmirataa, ja ajoradat siirretään uusiin sijainteihin Visiokadulta varikolle asti.
– Nurmikkoa ei vielä tänä kesänä nurmiradalle istuteta, kertoo lohkoinsinööri Lauri Metsovuori.
Sammonkadulla istutuksia on jo tehty ja siellä testataan kesän ja syksyn aikana sekä talven yli kahtatoista eri nurmiseoksen ja kasvualustan yhdistelmää.

Asiakaspalautteisiin pyritään reagoimaan nopeasti
Vaikka rakentaminen on nyt aktiivivaiheessa, palautteita rakentamisen aiheuttamista häiriöistä tulee yllättävän vähän.
– Ei voi kuin kiittää ihmisiä ymmärryksestä, vaikka vaikeita järjestelyjä joudutaan välillä tekemään, Antti Mäki sanoo.
Myös kiitosta rakentajat saavat esimerkiksi nopeasta reagoinnista palautteisiin.
– Asiakaspalautteet ovat väylä saada parannusehdotuksia, Marja Merta muistuttaa.
Liikennejärjestelyjä käydään viikoittain läpi sekä turvallisuuden että liikenteen sujumisen kannalta. Katuympäristö valmistuu vaiheittain vuosien 2019 ja 2020 aikana. Sen jälkeen reitille rakennetaan vielä sähkörakenteet ja tehdään viimeistelytöitä ennen raitiovaunujen testausta ja käyttöönottoa keväällä 2021.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest