Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Raitiotien rakennusmaalla tapahtuu tänä vuonna paljon. Valtaosa kiskotöistä valmistuu tänä vuonna. Se merkitsee sitä, että liikennejärjestelyt palaavat esimerkiksi Hervannan osalta normaaleiksi tämän vuoden jälkeen. Kolmas rakentamisvuosi on kiivastahtisin radan rakentamisessa.
Hervannassa tapahtuu
Tämän vuoden aikana Hervannan valtaväylällä asennetaan uusia liikennevaloja ja aloitetaan päällysrakennetyöt huhti-toukokuussa. Valtaväylän varrella raitiotie toteutetaan sepeliratana. Päällysrakennetöitä tehdään myös raitiotiesilloilla. Ajojohtimia Hervannan valtaväylälle on asennettu jo kevään aikana.
Insinöörinkadulla asennetaan tämän vuoden syksyllä uusia liikennevaloja raitiotieliikennettä varten. Insinöörinkadun pohjois- ja eteläpäässä rakennetaan tänä vuonna valmiiksi radan päällysrakenne väleillä Opiskelijankatu-Lindforsinkatu ja Atomipolku-Arkkitehdinkatu. Töiden vuoksi Insinöörinkatua joudutaan sulkemaan autoliikenteeltä vaiheittain. Jalankulku ja pyöräily opastetaan tarvittaessa kiertoreiteille.
Tohtorinpuistossa jatketaan ratapohjan rakentamista ja uusitaan alikulkusilta. Tohtorinpuiston rata ja Ramppipuiston jalankulku- ja pyöräilyväylät valmistuvat loppusyksystä. Sähkönsyöttöaseman talonrakennustyöt käynnistyvät toukokuun alussa.
Makkarajärvenkadun alueella jatkuvat rataan liittyvät maanrakennustyöt. Vaikka valtaosa radasta valmistuukin tänä vuonna, Hervantajärven asuinalueen ja esimerkiksi Hämeensillan rataosuuksia ei rakenneta tänä vuonna.

Hämeenkatu kokonaan uusiksi
Varikkoalueella tehdään rakennusten taloteknisiä töitä ja rakennetaan sisäseiniä. Säilytyshallin sisällä kiskoasennukset etenevät. Varikko piha-alueineen valmistuu vuonna 2020 näihin aikoihin alkavan koeliikenteen alkuun.
– Testiliikenne kulkee varikolta Turtolaan asti. Saamme siitä silloin hyvää kokemusta, kertoo Raitiotieallianssin projektipäällikkö Mikko Nyhä.
Vuodesta 2019 vuoteen 2022 Hämeenkadulla myllerretään. Raitiotieallianssi uusii Hämeenkadun kokonaan raitiotien rakentamisen ohella. Hämeenkadulla uusitaan kaikki jalkakäytävät, kunnallistekniikka sekä katuvalaistus. Ensin rakennetaan raitiotie keskelle katua, sen jälkeen reuna-alueet kuten jalkakäytävät. Liikenne on Hämeenkadulla jo osittain siirtynyt kadun keskiosaan. Hämeenkadun uudelleenrakennus ajoitettiin samaan aikaan raitiotien rakentamisen kanssa, koska katu uusittaisiin joka tapauksessa myöhemmin ja molemmat työt on järkevintä tehdä samanaikaisesti, jolloin töiden kokonaiskesto ja haitta liikenteelle ja toimintaympäristölle ovat pienempiä.
– Hankkeen kokonaisaikataulu ja kustannukset ovat täysin tavoitteessa, Nyhä toteaa.
Kokonaisuudessaan hankkeen ensimmäinen vaihe on nyt puolessa välissä. Raitiotien toisen vaiheen suunnittelu etenee samanaikaisesti ensimmäisen osan rakennustöiden kanssa. Tavoitteena on, että Tampereen kaupunginhallitus päättää asiasta viimeistään syksyllä 2020.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest