Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Pirkanmaan Senioripalvelut oy ja Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ovat ottaneet käyttöönsä yhteisen kutsumanimen. Nyt kaksi toimijaa ovat Sointu Senioripalvelut.
Samalla tehtiin yhdistysten Facebook- ja verkkosivujen uudistus ja uudet työntekijöiden sähköpostit.
– Uudistuksen yhteydessä toteutettiin uusi ilme ja saatiin kivat, uudet ja raikkaat nettisivut, kertoo sosiaaliohjaaja ja lähitorikoordinaattori Katharina Hau Sointu Senioripalveluista.
Keinupuiston lähitorilla ollaan oltu keväällä ja kesällä uusien haasteiden edessä samalla tavoin kuin muissakin yhdistyksissä koronaviruksen takia oltiin.
– Lähitori ja päiväkeskus sulkeutuivat kaupungin ohjeiden mukaisesti maaliskuun alussa. Palvelua kehitettiin sen jälkeen voimakkaasti kotiin vietävien palveluiden suuntaan. Palveluneuvonta oli yksi suosituista palveluista, kertoo Hau. – Koronavirusepidemian alussa kysyttiin paljon neuvoa siihen, miten asioitaan voisi hoitaa. Kesää kohti puheluissa korostui asiakkaiden kokema yksinäisyys ja henkisen hyvinvoinnin tukeminen, kun asioiden hoitamisen toimintatavat alkoivat olla selvillä.
Hau kertoo, että moni asiakkaista löysi tapoja olla yhteydessä ystäviin esimerkiksi tapaamalla heitä ulkosalla. Moni asiakas on kertonut liikkuneensa paljon ja moni on ollut iloinen, että kesällä oli hyvät ilmat ulkona tapaamiseen.

Ohjelmaa rajoitukset huomioiden

Kesällä järjestettiin myös ohjelmaa rajoitusten puitteissa, esimerkiksi parveke- ja ikkunajumppaa, jossa ohjaaja työskenteli keskuksen sisäpihalla ja asukkaat pystyivät osallistumaan jumppaan kotoaan käsin ikkunasta katsellen tai omalla parvekkeellaan. Lisäksi järjestettiin konsertteja samalla periaatteella.
– Meillä oli esimerkiksi nuorisopalveluista DJ soittamassa toivelevyjä. Yhteistyökumppanimme aktivoituivat mukavasti järjestämään ohjelmaa kanssamme, Hau kertoo.
Osa ohjelmasta järjestettiin verkossa. Joogakurssille saatiin joka viikoksi uusi tunti verkkoon ja ne olivat sieltä katsottavissa viikon ajan. Lisäksi E-Lähitori keräsi vinkkejä ja linkkejä ajankuluksi verkkosivuille asiakkaiden iloksi nettisivuille. Ne ovat yhä luettavissa verkosta. Asiakkaille lähetettiin viikoittain viikkokirje, joka sisälsi ideoita kivaan tekemiseen.
– Kivaa palautetta meille on näistä tullut, Hau sanoo. – Päivätoiminnasta soitettiin asiakkaille videopuheluita kotiin. Aivan kaikkia sähköisten välineiden kautta tehty yhteydenotto ei tavoita, sillä kaikilla ei ole siihen tarvittavia laitteita. Videopuhelu ei myöskään täysin korvaa kasvokkain tapaamista, jollainen on monelle tärkeä.
Sähköpostilistalle pääsee ottamalla Katharina Hauhin yhteyttä. Päivätoimintaan sen sijaan ohjaudutaan Tampereen kaupungin kotipalvelun kautta.

Lähitorit ovat auki

Elokuun 10. päivänä lähitorit avautuivat pitkän odotuksen jälkeen. Toiminnassa on käytössä edelleen korona-ajan poikkeusohjeet ja toimintaan ei saa osallistua sairaana. Myös kulkua tiloihin ja osanottajamääriä on rajoitettu ja asiakkaille on tarjolla käsidesiä.
– Talon ulkopuolelta tuleville on varattu oma sisäänkäynti ja wc. Liikuntasalissa järjestetään toimintaa, mutta esimerkiksi ravintola on vielä ulkopuolisilta kiinni, Hau sanoo.
Myös hygieniaan on kiinnitetty lisähuomiota. Tapahtumien välissä pidetään puolen tunnin tauko, jonka aikana tila siistitään ja tuuletetaan.
– Asiakkaat ovat tulleet tosi mielellään tapahtumiin ja olemme itsekin innoissamme siitä, että Lähitori on taas auki, Hau sanoo. – Lähetän lämpimiä terveisiä asiakkaillemme. Kovasti olemme poikkeusajan aikana heitä ajatelleet. Otamme vinkkejä toiminnan kehittämiseen mielellämme vastaan!

Teksti ja kuva: Satu Lepistö

Pin It on Pinterest