Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Hervannan Sanomille on tänä talvena tullut useampi yhteydenotto Hervannan keskustan siisteyttä koskien. Eniten lukijat ovat olleet huolissaan kauppakeskus Duon ja sitä vastapäätä sijaitsevan, muun muassa Hervannan kirjaston tilat sisältävän rakennuksen alueesta. Palautteissa on mainittu terveysaseman ja kirjaston välistä kulkevan läpikulkukäytävän siisteys erityisesti lintujen ulosteita koskien. Sen osalta kysymyksiin vastasi kyseisen kiinteistön tekninen isännöitsijä Tuukka Suontaka Tampereen Tilapalveluista.
– Hervannan toimintakeskus kuuluu vastuualueeseemme, Suontaka sanoo. – Vikailmoitus on tullut ja viestit on välitetty ulkoaluehoitajalle, joka käy tekemässä pesun nyt, kun on sula-aika.
Suontaka sanoo, että pesu kuuluu ulkoalueiden perustehtäviin kevään ja syksyn välisenä aikana. Talven aikana pesuja ei yleensä tehdä, sillä pakkasten aikana pesuvesi jäätyisi kulkukäytäville aiheuttaen liukastumisvaaran jalankulkijoille.
– Pesun sijaan talvisin jätökset harjataan pois, hän sanoo.
Alueen tilanne on tiedossa.
– Olemme käyneet useasti paikalla toteamassa tilanteen, Suontaka sanoo. – Sieltä on pudonnut pulupiikkejä, jotka estävät niiden istumisen katonreunalla. Pulut ovat siis päässeet paikoilleen ulostamaan niihin kohtiin, joista pulupiikit puuttuvat. Olemme asiantuntevan yrityksen kanssa korjaamassa tilannetta, jotta vastaavalta vältytään jatkossa.
Suontaka kertoo, että huoltoyhtiön velvollisuuksiin kuuluu tehdä niin kutsuttu roskalenkki kiinteistöllä kahdesti viikossa.
– Samalla jätökset kerätään pois, jos niitä on ilmaantunut, hän kertoo. – On toki mahdollista, että lintujen ulosteista koituu terveyshaittoja, mikäli niitä esimerkiksi kosketellaan käsin.
Yksi Hervannan Sanomien saamista palautteista koski kiinteistön alueella havaittua rotanpesää. Sellaisesta Suontaka ei kuitenkaan ole saanut palautetta.
– Hervannan toimintakeskuksen alueella ei ole luvallista ruokkia lintuja, hän muistuttaa. – Alueella ovat pääsääntöisesti majailleet pulut ja ne ovat pääsääntöinen ongelma siellä.
Suontaka pitää hyvänä tapana sitä, että huomatessaan jotain tavallisesta poikkeavaa asukkaat voivat olla yhteydessä isännöintiin ja kertoa huoltotoimenpiteiden tarpeesta.

Laitetaan roskat roskikseen ja huomioidaan muut

Kauppakeskus Duon kiinteistöpäällikkönä toimii Toni Koski. Hän vastaa mielellään kauppakeskuksen siisteyteen liittyviin kysymyksiin.
– Olemme saaneet asiakkailtamme palautetta ulkoalueisiin liittyen ja kiinnittäneet itsekin huomiota niihin, Koski vastaa. – Olemme omalta osaltamme pyrkineet ratkaisemaan lintuongelmaa ja ulkoalueiden yleistä siisteyttä yhteistyössä uuden ulkoaluehuollon ja tuholaistorjuntaan erikoistuneen palvelutuottajan kanssa.
Duon sisäänkäyntien yhteyteen on asennettu lintupiikkejä ja siellä on suoritettu seinien pesua lintujen ulosteiden vähentämiseksi.
– Ulkoalueiden siisteyteen olemme pyrkineet vaikuttamaan säännöllisillä roskalenkeillä, joita palveluntuottaja suorittaa kiinteistömme alueella useita kertoja viikossa. Näissä huomioidaan erityisesti ”kulttuuriroskat”, mikä tarkoittaa ihmisen toiminnallaan tuottamia roskia, kuten maahan pudonneita papereita, muoviesineitä ja tupakannatsoja, Koski kertoo.
Ulkoalueilla suoritetaan myös kausittaisia huolto- ja kunnossapitotehtäviä, jotta alue olisi viihtyisä ja turvallinen kulkea. Koski kertoo, että kauppakeskukseen tulee usein palautetta myös kauppakeskuskiinteistön omistuksen ulkopuolisista alueista. Aiheena on usein esimerkiksi Insinöörinkadun bussipysäkillä esiintyvä häiriökäyttäytyminen ja bussipysäkin epäsiisteys.
– Valitettavasti emme pysty puuttumaan näihin epäkohtiin, vaan olemmekin olleet muun muassa kaupungin suuntaan yhteydessä pysäkkien siisteydestä, Koski sanoo.
Koski kertoo, että Duon kiinteistön siisteysongelmiin on yritetty löytää ratkaisua järjestyksenvalvojien kanssa muun muassa puuttumalla roskaamiseen ja kieltämällä lintujen ruokinta alueella.
– Valitettavasti ihmisten vastuuton toiminta, kuten roskaaminen ja lintujen ruokkiminen lisäävät alueen epäsiisteyttä ja luovat kauppakeskukselle epäsiistiä mielikuvaa, Koski sanoo. – Toivommekin, että ihmiset ottaisivat toiset huomioon.

Anna palautetta Hervannan keskustan siisteydestä

Kauppakeskus Duon siisteyteen liittyvistä asioista toivotaan palautetta kauppakeskuksen nettisivujen https://kauppakeskusduo.fi/ kautta. Hervannan toimintakeskuksen ulkoaluiden hoidosta voi antaa palautetta Tilapalveluiden Helpdeskiin, p. 040 703 4999 tai sähköpostilla helpdesk.tike@tampere.fi tai sähköisellä palautelomakkeella, joka löytyy Tampereen Tilapalveluiden nettisivuilta.
Kuva ja teksti: Satu Lepistö

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest