Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Tampereen Ratikka aloittaa liikennöintinsä elokuussa 2021. VR rekrytoi Tampereen Ratikkaan yhteensä 65 ensimmäistä raitiovaununkuljettajaa, joiden haku aukesi eilen tiistaina 2.6. 2020. Tällä hetkellä ratikassa on käynnissä kehitysvaihe, jonka aikana suunnitellaan tarkemmin liikenteen operointia. Suunnittelutyötä tehdään liikennöintiallianssissa, jonka muodostavat VR, Tampereen kaupunkin ja Tampereen Raitiotie Oy. Yhteensä ratikka työllistää liikenteen alkaessa jopa noin 130 työntekijää sekä lukuisia alihankkijoita. Työntekijöiden joukossa on toukokuussa koulutuksensa aloittaneet yhdeksän ensimmäistä liikenteenohjaajaa ja nyt haettavat kuljettajat. Liikenteenohjaajat ja kuljettajat toimivat liikennöinnin alkaessa tiiviissä yhteistyössä keskenään ja myös liikenteenohjaajat saavat kuljettajan pätevyyden.
– On mahtavaa, että Tampereen Ratikan kehitysvaiheessa on edetty jo näin pitkälle ja pääsemme kasvattamaan VR:n ratikkalaisten joukkoa, iloitsee VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola.
Simola kertoo, että liikenteenohjaajien haussa hakijoita oli peräti 626. Nyt kuljettajia haetaan liikenteenohjaajiin verrattuna yli kuusinkertaista määrää, joten Simola arvelee haun herättävän suurta kiinnostusta.
– Etsimme kovimpia osaajia tekemään kanssamme parasta kaupunkiraideliikennettä tamperelaisten arkeen, Simola sanoo.

Paineensietokyky ja joustavuus tärkeitä tekijöitä

Ratikan kuljettajien pääsyvaatimuksissa korostuvat terveydellisten vaatimusten lisäksi valppaus, paineensietokyky, asiakaspalvelutaidot sekä aiempi kokemus joukkoliikenteestä. Kolmivuorotyönä tehtävä työ vaatii joustavuutta.
– Raitiovaununkuljettajat ovat keskeisessä roolissa, vastaten liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta. Haluamme tarjota tamperelaisille parasta mahdollista palvelua ja asiakaskokemusta ratikkaliikenteessä, joten myös asiakaspalvelutaidot sekä into ja halu oppia uutta ja kehittää ovat ratkaisevassa roolissa. Vaikka odotamme hakijoilta aiempaa kokemusta joukkoliikenteestä, aloittavat kaikki koulutettavat samalta viivalta. Tampereen Ratikka on lajinsa ensimmäinen ja eroaa esimerkiksi Helsingissä käytetyistä monin tavoin. Lisäksi koko liikennejärjestelmä on täysin uusi ja ainutlaatuinen, joten senkin opettelu on koulutuksessa isossa roolissa, kertoo VR:n ratikasta vastaava projektipäällikkö Vesa Rauhala.
Kuljettajien koulutus kestää noin puoli vuotta ja se järjestetään oppisopimuskoulutuksena yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun kanssa. Kursseja on yhteensä neljä, joista jokaisella noin 16 oppilasta. Ensimmäisen kurssin on tarkoitus alkaa joulukuussa 2020. Koulutus sisältää sekä teoriaopetusta että ajoharjoittelua simulaattorilla ja myöhemmin itse ratikassa. Varsinaiset työt alkavat heti, kun koulutus on hyväksytysti suoritettu. VR aloittaa ratikan teknisen koeliikenteen marraskuussa 2020. Kaupalliset koeajot käynnistyvät keväällä 2020.

Pin It on Pinterest