Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

22-vuotiaat Matias Järvinen ja Ville Turunen olivat alun perin opiskelukaverit kauppaoppilaitoksessa. Jo varhain kaveruksille muodostui tavata ja keksiä yritysideoita. Viime vuoden maaliskuussa nuoret miehet olivat palaamassa Turusen kotiin valmismaksalaatikot kädessään, kun rappukäytävässä tuoksui jonkun valmistama kotiruoka.
– Mietittiin, että ehkä naapuri tekisi mielellään ruokaa meillekin, jos olisi jokin väylä pyytää, Matias Järvinen sanoo.
Syntyi idea mobiilisovelluksesta, jossa voisi tarjota kotiruokaa myyntiin tai ilmaiseksi. Nimi Vazan-sovellukselle syntyi sanonnasta, jonka mukaan tie miehen sydämeen kulkee vatsan kautta. Tie ihmisten sydämiin kulkee Vazan kautta, pohtivat nuoret yrittäjät.
Myöhemmin idea laajeni kaikenlaiseen arkiapuun. Tällä hetkellä palvelussa on ilmoituksia myös siivouksesta, pyörän huoltamisesta tai tekstien oikoluvusta.

Tarvittavaa apua läheltä
Kaksikko otti toimintaan mukaan kolmanneksi perustajajäseneksi mentorin, jolla oli jo kokemusta yritysmaailmasta. Alustan koodasi ostopalveluna alan yritys, sillä kenelläkään yrittäjistä ei ollut alan osaamista. Nyt yhteisöllisyyteen pyrkivästä sovelluksesta on julkaistu beta-versio. Ensimmäisen version ajan keskittyminen on Tampereen alueella, mutta pian palvelu laajenee ympäri Suomen.
– Hervannassa on jo paljon käyttäjiä, sanoo Järvinen ja näyttää sovelluksen karttaa.
Palvelutarjoukset ja -pyynnöt näkyvät sovelluksessa kartalla. Toisena vaihtoehtona niistä saa näytölle listauksen, jossa lukee, mitä etsitään tai ollaan tarjoamassa. Osa sovelluksen palveluista on maksuttomia, sillä jotkut ihmiset haluavat tarjota niitä auttamisen ilosta.
Järvinen on yrittäjäperheen vesa. Vaikka yrittäjäisän työssä on nähnyt myös kovan kiireen, yrittäminen oli silti Järviselle ainoa vaihtoehto itsensä työllistämiseen.
– Kyllä se sinne selkärankaan on mennyt, hän sanoo.
Mutta mitä toiveita Järvisellä on sovelluksen suhteen? Järvinen sanoo, että olisi ihanteellista, jos sovelluksen kautta yhteisöllisyys lisääntyisi ja ihmiset saisivat kaipaamaansa apua. Kysymykseen turvallisuudesta ja siitä, miten vieraan ihmisen uskaltaa päästää kotiinsa vaikka siivoamaan, Järvinen vastaa suoraan sanomalla, että palvelussa on arvostelutoiminto, jolla asiakas ja palveluntarjoaja voivat arvostella palvelutapahtuman. Kun arvosteluja alkaa olla tarpeeksi, siihen voi jo luottaa.
– Ei ole suomalaisille tyypillistä mennä esittäytymään tuosta vain, tarjota tai pyytää apua, hän nauraa.
Sovellus on siis väylä läheisempään kanssakäyntiin lähistöllä asuvien ihmisten kanssa samalla, kun saa apua tai tarjoaa osaamistaan.
– On ollut hauska nähdä, mitä ihmiset tarjoavat ja hakevat, Järvinen sanoo.
Yrittäjällä on itsellään palvelussa omiakin ilmoituksia. Hän on hankkinut palvelunsa kautta huollon pyörälleen ja tarjonnut myyntiin suklaapiirasta.
– Se onkin ainoa leivonnainen, jonka tällainen poikamies osaa tehdä. Mutta se on bravuurini!

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest