top of page

Koulumummo auttaa ja opastaa

Koulumummot ovat 2B-luokanoppilaiden mielestä kivoja ja kilttejä, melkeinpä kavereita.

Mitä, ihmettä, mummoja Kanjonin koulussa? On keskiviikkopäivä ja välituntihyörinä on suurimmillaan. Lasten joukkoa ohjaa opettajien lisäksi kaksi vanhempaa naista. He ovat Mannerheimin Lastensuojeluliiton eli MLL:n vapaaehtoisia, joiden virallinen nimitys kouluisovanhempi.
Kouluisovanhemmat toimivat eri kouluissa ympäri Tamperetta auttaen ja kuunnellen alakouluikäisiä lapsia. Koulumummolta ja -vaarilta vaaditaan avointa mieltä ja kykyä olla lasten kanssa. Erillistä koulutusta ei ole.
He ovat mukana myös retkillä ja liikuntatunneilla, solmitaan luistinten nauhoja, autetaan suksia jalkaan.

Sirpa Koivu

27.1.2025

Koulumummona on hyödyksi

Kanjonin koulumummot Anna-Maija Maijala ja Elli Kokkonen avustavat luokanopettajia. Luokilla on useita lapsia, joiden äidinkieli on muu kuin suomi.
- Toimin lastentarhaopettaja ja olin vuosikymmeniä MLL:n tehtävissä. Kun suunnittelin eläkkeelle lähtöäni, päätin, että jatkan lähikoulussa vapaaehtoisena lasten parissa, kertoo Anna-Maija Maijala, joka on kahdeksatta vuottaan Kanjonin koululaisten apuna.
- Tämä on hyvä maailma ja tykkään että eläkkeellä voin olla jotenkin hyödyksi, tehdä jotain kunnollista työtä.
Lapset ovat lapsia
Elli Kokkonen oli nähnyt lehdessä MLL:n ilmoituksen, jossa etsittiin kouluihin mummoja ja vareja.
- Soitin, kävin haastattelussa ja nyt olen toista vuotta täällä Kanjonin koulussa. Minä tykkään noista lapsista, Elli kertoo.
Koulumaailma on kovasti muuttunut Anna-Maijan ja Ellin omista kouluajoista.
- Täällä kuulee ja oppii aivan uusia asioita sellaisia, joita ei meille opetettu. Paljon kiinnostavia asioita, sekin on tehtävässä mukavaa, he toteavat.
Mutta lapset ovat lapsia, samanlaisia kuin aina ovat olleet, iloisia, opinhaluisia ja toimeliaita. Koulumummoihin he suhtautuvat avoimesti, juttelevat asioitaan.

Kädestä pitäen

Koulumummot toimivat opettajien apuna yhtenä päivänä viikossa. He auttavat niitä oppilaita, joiden opettaja katsoo tarvitsevan apua koulutehtävissä. Avuksi mennään, kun lapsi nostaa kätensä. He ovat mukana myös ruokailussa.
- Kahden vuoden aikana näkee muutoksen. Huomaa suuren eron siihen, kun lapset tulevat kouluun, heillä on paljon opittavaa monessakin mielessä, mutta kun he lähtevät kolmannelle, he taitavat jo koulunsäännöt, Anna-Maija kuvailee.
Anna-Maijan ja Ellin mielestä opettajat ovat hyviä, osaavat ottaa lapset äidillisesti.
- Me olemme sitten kaksi turvallista aikuista lisää täällä koulumaailmassa.

bottom of page