top of page

Kotikummeilta erilaista kotipalvelua

Riina Maria Heinonen haluaa kotipalveluyrityksessään palvella ihmisiä kiireettömästi ja asiakaslähtöisesti. Kuva: Suvi Roselli

Toimituksen ovesta porhaltaa sisälle reipas nuori nainen kasvot iloisesti hymyillen. Kyseessä on tamperelainen Riina Maria Heinonen, Kotikummit-nimisen kotipalveluyrityksen perustaja.
Heinonen perusti yrityksen noin puoli vuotta sitten. Se toimii Tampereen, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Lempäälän, Ylöjärven sekä Kangasalan alueilla alueilla ja tarjoaa erilaisia palveluja ruoka- ja vaatehuollosta aina kodin puhtaanapitoon ja lemmikkien hoitoon asti.
Kotikummit tekevät myös palvelusetelillä omaishoidon vapaita 18-64-vuotiaille ja +65-vuotiaille.
Heinonen halusi perustaa yrityksen, koska hän halusi tarjota asiakkailleen parempaa elämänlaatua.
– Haluan mahdollistaa sen, että esimerkiksi ikäihmiset voivat asua kodissaan mahdollisimman pitkään. Monilla on sieltä paljon rakkaita muistoja, eivätkä he halua lähteä minnekään, niin kauan kuin vain pärjäävät siellä. Kaikilla ei ole omaisia, tai omaisilla ei ole resursseja auttaa. Hoitajia taas on kohtuutonta vaatia venymään kodinhoitoon, Heinonen sanoo.
Hän haluaa tehdä asiat paremmin, kuin kotipalveluyritykseltä odotetaan.
– Haluan palvella ihmisiä kiireettömästi ja asiakaslähtöisesti. Monissa kotipalveluyrityksissä aikataulu on vedetty niin kireälle, ettei työntekijä ehdi kunnolla kohtaamaan ihmistä ja kuuntelemaan tätä. Tällä on merkitystä, koska kotipalvelun työntekijä voi olla ainoa ihminen, jonka ikäihminen tapaa kuukauden aikana. Meidän minimiaika asiakkaalla on kaksi tuntia, Heinonen sanoo.
Hänen mukaan myös palvelusopimukset on määritelty usein niin tiukiksi, että jos asiakas pyytää esimerkiksi työntekijää viemään roskat, niin se ei välttämättä onnistu, jos sitä ei ole kirjattu etukäteen palvelusopimukseen. Työtehtävät sovitaan toki kirjallisesti, mutta joustovaraa on oltava.
– Minulle on ihan sama mitä työtä teen sinä aikana, jonka asiakkaan luona vietän.
Yksi ongelma kotipalveluyrityksissä on myös monesti työntekijöiden tiheä vaihtuvuus.
– Kaikki täytyy aina aloittaa asiakkaan luona alusta, koska uusi työntekijä ei tiedä, mitä siellä pitää tehdä. Myös työntekijöiden työmotivaatiossa on eroja, eikä turvallista, kodikasta ja lämminhenkistä luottamussuhdetta synny asiakkaan ja työntekijän välillä, jos työntekijä vaihtuu koko ajan. Kotikummeissa pyritään järjestämään asiat niin, että asiakkaan luona käy aina sama työntekijä.

Suvi Roselli

17.8.2022

Sydän täytyy olla paikallaan

Työ vaatii Heinosen mukaan ehdottomasti palvelualttiutta, luotettavuutta ja empaattisuutta.
– Sydän täytyy olla paikallaan. Asiakas huomaa heti, jos työntekijää ei oikeasti kiinnosta tehdä työtä tai jos hän ei halua auttaa. Työntekijällä pitää myös olla kypsyyttä niin, että hän pitää huonona päivänä pahan mielen poissa työpaikalta.
– Pitää myös olla taito kuunnella. Sitä ihmiset kaipaavat eniten.
Haastavinta työssä on Heinosen mukaan kohdata asiakkaita, joilla on ennestään huonoja kokemuksia kotipalvelusta.
– Asiakas on voinut kokea esimerkiksi, että töihin tullaan myöhässä tai että työt jäävät kesken tai että on kiire. On haastavaa rakentaa hänen luottamuksensa kotipalveluun uudelleen.
Jos työ onkin vaativaa, on se samalla palkitsevaa.
– Kaikkein palkitsevinta on se, että saa auttaa ja että työllä on oikeasti merkitystä. On hienoa nähdä kuinka jonkun elämästä tulee mielekkäämpää.
Tulevina vuosina Heinosen ajatuksena on laajentaa yritystoimintaansa entisestään.
– Tarkoitukseni on ensinnäkin luoda uusia työpaikkoja. Haluan myös etsiä yhteistyökumppanin, jonka kautta kotipalveluumme tulee mukaan myös hoidollinen puoli. Mutta se tapahtuu vasta joskus viiden tai kymmenen vuoden päästä.

Kolmannen polven yrittäjä

Heinosella on nuoresta iästään huolimatta jo paljon kokemusta takana eri aloilta.
– Olen työskennellyt 4H:n kautta erään osittain halvaantuneen henkilön kotiapulaisena sekä tehnyt töitä muille kotipalveluyrityksille. Olen myös käynyt puutarhakurssin ja ollut tekemässä viherrakennusta muun muassa Attendon pihoihin.
Myöhemmin Heinonen valmistui kokiksi ja on sen jälkeen tehnyt ravintolatyötä muun muassa lounasravintola Hovittaressa. Työnkuvaan kuului myös palvelutalon asukkaiden ruokailuista huolehtiminen, sekä pitopalvelutyötä häissä ja hautajaisissa. Niinpä häneltä onnistuu hyvin terveellisen kotiruuan valmistaminen esimerkiksi lapsiperheissä.
Heinonen on suvussaan jo kolmannen polven yrittäjä.
– Mummullani oli aikanaan kemikalio ja kauneushoitola Kyröskoskella. Äidilläni oli palvelualan yritys ja papallani sähköasennus firma. Minulla on siis yrittäjyys veressä. Olen perinyt yrittäjäasenteen

bottom of page