top of page

Kansipuisto valtaväylän yli
Kaavoitus: Pohjoisakselin eteläpuoli etenee tänä vuonna

Näkymä Orivedenkadun sillalle Valtaväylän ja Opiskelijankadun risteyksestä. Suunniteltu kansirakennelma alkaa Orivedenkadun sillalta

Hervannan pohjoisakselin rakentaminen etenee pohjoispuolella, mutta suhdannesyistä hitaasti.
Pohjoisakselin kakkosvaiheen eli Orivedenkadun sillan eteläpuoleisen osan asemakaavaehdotus on kaavoitusohjelmassa ajoitettu tulevalle syksylle. Pohjoisakselin asemakaavoituksesta vastaavan projektiarkkitehti Ilkka Kotilaisen mukaan tänä vuonna on odotettavissa edistystä.
– Kun kaavoitus aloitettiin ja suunnitelmat tehtiin 2018, ei vielä ollut kokemusta ratikasta. Liikenteeseen on sen myötä tullut isoja muutoksia, jotka täytyy ottaa huomioon. Nyt myös selvitellään muiden Hervannan täydennysrakentamiskohteiden kanssa pysäköintiratkaisuja, toteaa Kotilainen.
– Pohdinnassa on myös se, miten säilyttää vehreyttä, eli nykyisiä puita enemmän, ettei tarvitse alkaa istuttaa uusia puita katujen varsille.
Opiskelijankatuun rajautuvaa näyttävää kalliota ei Kotilaisen arvion mukaan voida ainakaan kokonaan säilyttää.

18.2.2025


Leikkikenttä ja ulkokuntosali

Orivedenkadun eteläpuolen kaava-alue rajautuu Insinöörinkatuun, Opiskelijankatuun, Tieteenkatuun ja Vaajakatuun. Valtaväylän päälle on suunniteltu kansimainen ratkaisu ja sen molemmin puolin asuinkerrostaloja.
– Olen kierrellyt tutustumassa ulkotilojen ideoihin muun muassa Helsingissä. Iso ajatus on saada siihen kansipuisto, joka palvelisi laajemminkin hervantalaisia. Siinä voisi olla eri-ikäisille pientä toimintaa. Pienille lapsille pieni leikkikenttä, isommille nuorille paikka koripallon pompotteluun, sitten vaikka istuskelupaikkoja ikäihmisille ja ulkokuntosali kaiken ikäisille, Kotilainen hahmottelee.
– Alueelle on alustavasti suunniteltu paikkaa pienelle yksityiselle päiväkodille. Kansipuisto voisi toimia sen piha-alueena. Orivedenkadun sillan kadunvarsipysäköinti puolestaan palvelisi saattoliikennettä.

Ratikan pysäkin kohdalle aukio

Ratikkapysäkin viereen Kotilainen hahmottelee mukavaa toiminnallista aukiota, jossa olisi kahvila-ravintolapalveluja ja aurinkoista terassia lämpimään suuntaan.
– Alueella ei tarvita isoja kaupallisia palveluita, mutta on hyvä saada pieni päivittäistavarakauppa ja muuta pienliiketilaa esimerkiksi parturille.
Valmisteluvaiheen palautteessa karsastettiin erityisesti alueelle tulevaa maamerkkitornia liian massiivisena. Sen kerroslukua on uusissa suunnitelmissa vähennetty kuusitoistakerroksiseksi, eli se on samaa koko luokkaa kuin kolme tornitaloa valtaväylän toisella puolella. Torni rakennettaisiin Opiskelijan ratikkapysäkin viereiseen kortteliin niin sanotun keskusaukion reunaan.
– Tämä rakennus sijoittuu korkeammalle kuin naapuritornit, sama kerrosmäärä nostaa sen huipun kuitenkin niitä ylemmäksi.
Kotilainen aikoo kuunnella hervantalaisten ideoita ja palautetta kansipuistosta ja muista uusista ajatuksista, suunnittelun edettyä.
– Rakentamisen alkamiseen kestää vuosia. Riippuu rakennusmarkkinoiden elpymisestä, miten tämä alue herättää kiinnostusta.

bottom of page