Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Tampereen raitiotieradan ja -järjestelmän testaukset alkavat testivaunulla varikon alueella 16.3. Tavoitteena on, että ensimmäiset koeajot varikon ulkopuolella ajetaan Hermiankadulla keskiviikkona 18.3. ja testit kestävät tarvittaessa huhtikuun lopulle. Testauksessa käytetään saksalaisvalmisteista vuonna 1981 valmistettua raitiovaunua ja ensimmäinen Tampereella liikennekäyttöön tuleva vaunu saapuu Tampereelle toukokuussa. Turvallisuus on testaamisen aikana tärkeää, joten testeistä on jaettu tietoa muun muassa päiväkoteihin ja kouluihin ja turvallisuutta taataan liikenteenohjaajilla, jotka pysäyttävät muun liikenteen tarvittaessa. Testauksien aikana bussilinja numero kolme siirtyy poikkeusreitille. Ratikka tuo tullessaan myös uusia liikennesääntöjä, joista jokaisen on hyvä tietää.
– Testivaunulla päästään kokeilemaan infran toimivuutta, sanoo Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö. – Loppuvuodesta raitiotiellä nähdään testiajossa jo useampi Ratikka.

Turvallisuus on ensisijainen asia

Koeajojen ajaksi koeajoalueelle pystytetään opasteita, jotka kertovat testivaunun olevan liikkeellä. Testivaunu on teipattu Tampereen Ratikan huomiovärein keltaiseksi ja punaiseksi. Silti jokaisen oma tarkkaavaisuus on avainasemassa, mitä turvallisuuteen tulee.
– Raitiovaunu on uusi elementti Tampereen katukuvassa. Turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Toivomme, että kaupunkilaiset kiinnittävät erityistä huomiota liikennesääntöjen kertaamiseen jo tässä vaiheessa, Sirviö sanoo.
Testeissä tutkitaan esimerkiksi radan toimivuutta ja esteettömyyttä sekä varmistetaan esimerkiksi ajolangan pysyminen virroittimella ja tarkkaillaan ajolangan käyttäytymistä vaihdealueilla ja linja-ajossa. Lisäksi testauksissa käydään läpi muun muassa liikennevaloetuisuuksien toimintaa, opastimien toimintoja ja liikennemerkkien sijainteja sekä testataan vaihteenohjausjärjestelmien toimintaa.

Nopeustestit tehdään vaiheittain eri kaduilla

Hervannassa sijaitsevan raitiovaunuvarikon ja Turtolan raitiopysäkin välisellä rataosuudella tehdään testejä kaikkien raitiotien teknisten järjestelmien osalta. Jokaisella testiosuudella vaunua liikutetaan ensin kävelyvauhtia eli enintään viiden kilometrin tuntinopeudella. Nopeustestit tehdään kadun tai radan maksiminopeuksien mukaisesti, joka Hermiankadulla on 30 km/h, Atomipolulla 15 km/h, Insinöörinkadulla 30 km/h ja Hervannan valtaväylällä 70 km/h. Testien aikana käytetään liikenteenohjaajia, jotka tarvittaessa hetkellisesti pysäyttävät autoliikenteen ja ohjaavat jalankulkua ja pyöräilyä.
– Radan maksiminopeustestit on ajettava yhtenäisesti aina yhden kadun tai osuuden mittaisena suorituksena, minkä vuoksi liikenteenohjausta käytetään apuna. Jos koeajo suunnitellulla osuudella keskeytyy, se toistetaan hetken kuluttua uudestaan. Yhden katuosuuden koeajo kestää kerrallaan joitakin minuutteja, eli muun liikenteen keskeytykset eivät kestä pitkiä aikoja, projekti-insinööri Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo.
Koeajoja tehdään ruuhka-aikojen ulkopuolella, eli päiväaikaan klo 9.00-15.00 välillä.

Uusia asioita liikenteessä:

Raitiovaunuvalot
Muuta liikennettä ohjataan raitiovaunuvaloilla Ratikan esteettömän kulun turvaamiseksi. Raitiovaunuvalo antaa Ratikalle etusijan myös kiertoliittymässä. Raitiovaunuvalo on kolmion muotoinen opastin, jossa on ylhäällä kaksi punaista valoa ja alhaalla yksi keltainen valo. Hervannassa raitiovaunuvaloja on Insinöörinkadulla.
Kun opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, se kehottaa tiellä liikkujia erityiseen varovaisuuteen. Auto tulee pysäyttää, kun kiinteä keltainen valo syttyy 3-5 sekunniksi jos sen pystyy tekemään turvallisesti.
Risteykseen ei saa missään tapauksessa ajaa, kun kaksi punaista valoa alkaa vilkkua, sillä Ratikka tulee. Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

Ratikka tasa-arvoisessa
risteyksessä
Tasa-arvoisessa risteyksessä Ratikalla on etuajo-oikeus, joten kuljettajien on syytä totutella vilkaisemaan myös vasemmalle risteykseen saapuessaan. Hervannassa tällainen risteys on Lindforsinkadun ja Insinöörinkadun kulmassa.

Joukkoliikennekatu
Nimensä mukaisesti joukkoliikennekadulla saavat ajaa bussit, ratikka ja taksit – sen sijaan huoltoajo ja tonteille ajo on sallittua vain, jos se on osoitettu erillisellä lisäkilvellä.
Hervannassa huomio kannattaa kiinnittää Insinöörinkatuun: Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välissä ja kauppakeskus Duon kohdalla on joukkoliikennekatuosuus. Joukkoliikennekatuosuuksilla on vaihtopysäkkialueet, joissa matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä ratikasta linja-autoon ja päinvastoin. Ahvenispolun ja Teekkarinkadun välisellä joukkoliikennekatuosuudella tontille ajo on sallittu, mutta läpiajo Insinöörinkatua Lindforsinkadulle kielletty.
Autoilijan kannattaa käyttää yksityisautoille suositeltuja reittejä esimerkiksi Duon sisäänajoon. Kauppakeskuksen parkkihalliin ja parkkikentälle kannattaa totutella ajamaan Hervannan valtaväylän kautta.

Ylityspaikat ja suojatiet
Ylityspaikka on kohta, josta raitiotien voi ylittää, mutta Ratikkaa pitää väistää. Ajoradan yli on näissä paikoissa suojatie, mutta kiskojen yli ei. Tarkkaile merkintöjä, niin tiedät, milloin olet menossa suojatielle. Hervannassa ylityspaikkoja on Hermiankadulla.
Suojatiellä Ratikka väistää jalankulkijaa, mutta varmista aina katsomalla molempiin suuntiin, että radan ylittäminen on turvallista, sillä Tampereen Ratikka on hiljainen kulkupeli eikä se pysty äkkipysähdyksiin. Muista, että radalla ei saa oleskella.

Sekaliikennekaistat
Autot ja Ratikka kulkevat Tampereella monessa kohdin samalla kaistalla. Mikäli kaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niiden käytössä kannattaa olla huolellinen, jotta Ratikka mahtuu ohi.
Mikäli olet kääntymässä ajoneuvolla raitiovaunukiskojen yli, sinun tulee väistää myös takaa, eli omasta tulosuunnastasi lähestyvää raitiovaunua. Myös edestä lähestyvää raitiovaunua pitää väistää, kun se kääntyy tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle eli eteesi, vaikka itse olisit jatkamassa suoraan.
Jos raitiovaunulla on kärkikolmio tai STOP-merkki, se väistää molemmilta sivuilta lähestyvää liikennettä. Poikkeuksena ovat tällaiset raitiovaunuvaloilla varustellut risteykset ja liikenneympyrät, joissa sinun tulee väistää Ratikkaa jos valot niin opastavat.

Tietoa vaunuista:

Testivaunu:
• Hannoverista Tampereelle tuotava, saksalaisen LHB:n (Linke-Hofmann-Busch) valmistama TW6000-mallin raitiovaunu
• Saapui Tampereelle helmikuun lopussa
• Vaunutyyppiä on valmistettu vuosina 1974-1992, Tampereen testivaunu on vuosimallia 1981
• Vaunua on muokattu testeihin ja se on teipattu punakeltaisin huomiovärein
• Vaunulla testataan raitiotien ratainfraa
• Vaunun mitat: pituus 28,3 metriä, leveys 2,4 metriä
• Raideleveys 1435 mm

Protovaunu:
• Tampereen Ratikan ensimmäinen vaunu, jolla tehdään vaunutestit ja lopulliset ratainfran todentamistestit
• Saapuu Tampereelle toukokuussa
• Tampereen raitiovaunut valmistetaan Kajaanissa, Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalla
• Vaunun mitat: pituus 37,3 metriä, leveys 2,65 metriä
• Raideleveys 1435 mm
Teksti ja kuva: Satu Lepistö

Pin It on Pinterest