Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

LukijatEtelä-Hervannan koulussa käynnistynyt lukuvuosi on jo kolmas lukumummien ja -vaarien kanssa.
– Lukumummi tai -vaari innostaa lapsia lukemisen pariin. Yhdessä lukeminen antaa mallin sujuvasta lukemisesta ja lapsi saa harjoitella lukemista rauhassa, kuuntelevan aikuisen kanssa, kertoo opettaja Sisko Mäkinen.
– Lukemisen lomassa voidaan myös keskustella luetusta, jolloin tulee kiinnitettyä huomiota lukemisen ymmärtämiseen. Esimerkiksi sanontojen merkitykset eivät ole kaikille itsestään selviä, lisää lukumummi Liisa Mäkelä.
Toiminta käynnistyi osana Niilo Mäki -instituutin valtakunnallista hanketta, jolla tuetaan lukemissujuvuutta kouluikäisillä. Sittemmin toiminta on jatkunut yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa.
Lukemisen hitaus vaikeuttaa luetun ymmärtämistä ja oppiaineiden opiskelua.

Etelä-Hervannan koululla ensimmäiset lukuvaarit värvättiin mukaan syksyllä 2014 Sisko Mäkisen 2.A -luokalle.
– Kiinnostuin, kun kuulin asiasta kodin ja koulun päivänä, lukuvaari Heikki Pernu kertoo.
– Lasten kanssa lukeminen on ollut mukavaa ja antoisaa puuhaa.
Viime vuonna toimintaa oli jo koulun kaikissa kolmansissa luokissa.
Lukumummi tai -vaari toimii aina yhden luokan parissa, yhden tai muutaman lapsen kanssa. Lukeminen tapahtuu koulupäivän aikana sovittuun aikaan erillisessä, toimintaan varatussa tilassa.
Aikataulut sovitaan kunkin lukijan mahdollisuuksien mukaan.
– Minulle tämä on ollut hyvä tapa pitää aamuheräämisen rytmistä kiinni eläkkeelläkin, Mäkelä toteaa.
– Aluksi kävin koululla kerran viikossa. Välillä on tullut pidempiä taukoja ja välillä olen käynyt kaksikin kertaa viikossa, Pernu kertoo.

Eri oppilailla on erilaisia lukemisen ongelmia.
– Se on todella yksilöllistä. Sujuvuutta tulee kyllä lisää, kun ensin malttaa lukea rauhassa välimerkitkin, Mäkelä toteaa.
Luettaessa lukumummi ei takerru pikkuvirheisiin. Jos jokin virhe toistuu, siihen kiinnitetään huomiota.
– Ei kuitenkaan niin, että keskeyttäisin lapsen lukemisen.
Erityisen paljon hyötyä yhdessä lukemisesta on niille oppilaille, joille suomi ei ole äidinkieli. Monikulttuurisessa Hervannassa heitä on paljon.
Yhdessä lukemisen tapoja on monia: voi lukea yhtä aikaa ”kuorossa”, siten että aikuinen lukee ensin ja lapsi toistaa tai luetaan vuorotellen pätkissä. Viimeksi mainittu on ollut Etelä-Hervannan lukumummin ja -vaarien mielestä toimivin tapa.
– Kun lapset innostuvat, he haluavat lukea koko ajan pidempiä pätkiä. Vaarin vuoro tulee vasta, kun ääni väsyy, Pernu kertoo.

Ensimmäiset lukumummit ja -vaarit värvättiin luokan oppilaiden isovanhemmista, mutta toimintaan voi tulla mukaan, vaikka oma lapsenlapsi ei olisi kyseisessä koulussa tai kohdeluokassa.
– Lasten kanssa lukeminen antaa ihania elämyksiä itsellekin! Mäkelä kannustaa.
Lukumummina tai -vaarina toimiminen tarjoaa mahdollisuuden kurkistaa nykyajan koulumaailmaan.
– Koulu on muuttunut paljon omista kouluajoista! lukuvaari Seppo Kivinen toteaa.
– Tämä on hieno tilaisuus nähdä lastenlastensa maailmaa. Ja meitä todella tarvitaan.
Lukumummiksi tai -vaariksi ryhtymisestä kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Etelä-Hervannan koulun opettaja Sisko Mäkiseen.
– Jos kotoa löytyy joutilaita lastenkirjoja, niitä saa tarjota luettavaksi! opettajat vinkkaavat.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest