Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

VR:n ensimmäiset Tampereen Ratikan liikenteenohjaajat aloittivat koulutuksensa 11.5. Liikenteenohjaajien lisäksi rekrytoidaan 2.kesäkuuta alkaen noin 65 raitiovaununkuljettajaa. VR aloittaa Tampereen ratikan liikennöinnin elokuussa 2021. Yhteensä ratikka työllistää jopa 130 työntekijää ja lisäksi lukuisia alihankkijoita.
Liikenteenohjaajien haku päättyi tammikuussa. Hakijoita oli ennätysmäärä, sillä peräti 626 kiinnostunutta haki liikenteenohjaajan työtehtäviin. Yhdeksän lajinsa ensimmäistä liikenteenohjaajaa aloitti koulutuksensa toukokuussa.
– Olemme todella iloisia, miten paljon ratikka on herättänyt kiinnostusta. Laajennamme operointiosaamistamme kaupunkiraideliikenteessä Tampereen Ratikan myötä, kertoo VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä.
– Hakemusten määrä liikenteenohjaajien rekrytoinneissa yllätti meidät positiivisesti, hän lisää.
Sipilä uskoo kesäkuussa käynnistyvien kuljettajien rekrytointien saavan jälleen paljon hakijoita liikkeelle.

Liikenteenohjaajat vastaavat ratikkaliikenteen sujuvuudesta

Tampereen raitiotien rakentaminen on hyvässä vauhdissa. Tällä hetkellä käynnissä olevassa kehitysvaiheessa keskitytään ratikan operoinnin suunnitteluun liikennöintiallianssissa, jonka muodostavat VR, Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy.
– Liikenteenohjaajia odottaa Tampereen Ratikan parissa ainutlaatuinen työ, sillä he ovat tiiviisti mukana ottamassa käyttöön kokonaan uutta raitiotiejärjestelmää. Tulevassa työssään he toimivat kuljettajien tukena luoden näin pohjan Tampereen Ratikan asiakaspalvelulle, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kuvailee.
Koulutus järjestetään yhteistyössä Tampereen Seudun ammattiopisto Tredun kanssa. Sekin on lajinsa ensimmäinen, sillä se on räätälöity juuri Tampereen Ratikkaa varten.
– On hienoa olla mukana synnyttämässä uudenlaista osaamista Tampereelle, toteaa Tredun koulutuspäällikkö Matti Heikkilä.
Liikenteenohjaajien koulutus kestää noin 12 kuukautta. Sen aikana opiskellaan niin liikenteenohjauksen järjestelmiä kuin ratikalla ajoakin, sillä liikenteenohjaajat saavat myös kuljettajan pätevyyden.
Tulevaisuudessa liikenteenohjaajat vastaavat ratikkaliikenteen sujuvuudesta kokonaisuudessaan. Heidän tehtäviinsä kuuluu liikenteenohjauksen lisäksi myös henkilöstönohjaus sekä raiteiden kunnossapitotyön ja liikenteen yhteensovittaminen. Osa toimii myös tiimiesimiehenä tai -kouluttajana.
Liikenteenohjaajien työpiste tulee olevaan liikenteenohjauskeskuksessa Hervannan varikolla.

Doris Diehl on yksi koulutukseen valituista

24-vuotias Doris Diehl hakeutui liikenteenohjaajan koulutukseen valmistuttuaan Jyväskylän ammattikorkeakoulusta logistiikkainsinööriksi. Hän haluaa päästä hyödyntämään koulutustaustaansa liikenteenohjaajan työssä ja päästä luomaan ja kehittämään jotakin uutta logistiikan alalla. Siksi ratikka tuntui luontevalta vaihtoehdolta.
– Opettajat ja oppilaitos olivat minulle jo ennestään tuttuja, sillä olen käynyt logistiikan perustutkinnon ja linja-autonkuljettajan ammattitutkinnon samassa paikassa, Diehl kertoo.
– Koulutus alkoi kahdella läsnäolopäivällä Tredussa ja ensivaikutelmana minulla on, että lähdemme ryhmänä kehittämään koulutusta eteenpäin, sillä tämä on myös opettajille uutta, hän pohtii.
Kahden ensimmäisen päivän perusteella uusi työryhmä vaikutti innostuneelta, mukavalta ja asiansa osaavalta.
Diehl on aloittanut työuransa Kartanon kiinteistöpalvelussa ja ajanut Postilla ja Keskolla jakeluautoa sekä runkoliikennettä. Hän on myös toiminut ajojärjestelijänä vuoden ajan. Hän aikoo tehdä opinnäytetyönsä logistiikkainsinöörin opintoihin liittyen Tampereen Ratikasta.
– Olen aina tykännyt logistiikka-alasta, sillä se on nopeasti muuttuva ja kehittyvä ala, jolla on paljon työmahdollisuuksia. Kuljettajakouluttajan ja opettajan työt ovat aina kiinnostaneet, joten näkisin itseni tulevaisuudessa niihin liittyvissä töissä, hän pohtii.
Teksti: Satu Lepistö
Kuva: Doris Diehl

Pin It on Pinterest