Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Tampereen ratikka aloittaa liikennöintinsä 9.8. 2021. Ratikan voi kuitenkin bongata liikenteessä jo kesä-heinäkuun taitteesta lähtien, sillä se liikkuu varikon ulkopuolella koeajojen merkeissä jo tuolloin. Tampereen ensimmäinen varsinainen ratikkavaunu saapui varikolle 23. toukokuuta. Tampereen raitiovaunut valmistetaan Kajaanissa Skoda Transtechin Otamäen tehtaalla ja ensi vuonna näihin aikoihin kaikki Tampereella elokuussa 2021 liikkuvat vaunut ovat jo saapuneet Tampereelle.

Tärkeitä askelia kohti valmista

Tampereen ratikan etenemisessä liikennevalmiiksi otetaan nyt ratkaisevia askelia. Lajinsa ensimmäinen tamperelainen ratikkavaunu on nyt tuotu kotipesäänsä varikolle ja esimerkiksi liikenteenohjaajien koulutus ja kuljettajien rekrytointi on aloitettu. Ensimmäiset kiskot laskettiin Hervannan maaperään melko tarkkaan kolme vuotta sitten ja Tampereen Raitiotie oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo, että ratikkahankkeessa on pysytty sekä aikataulussa että budjetissakin.
– Tampereen ratikka on esteetön, tilava, ilmastoitu ja suunniteltu erityisesti pohjoisen olosuhteisiin. Se on tähän mennessä suurin Pohjoismaissa suunniteltu vaunu, kertoo Sirviö maanantaina järjestetyssä esittelytilaisuudessa.
Tamperelaiset ovat saaneet osallistua ratikan suunnitteluun muun muassa äänestämällä ratikan väristä ja vaunun sisustusta ja sen ratkaisuja on muokattu yleisöpalautteiden perusteella. Loppusyksystä koronatilanteen niin salliessa tamperelaiset pääsevät tutustumaan vaunuun koronatilanteen sen salliessa.

Tutustu ratikan liikennesääntöihin

Tampereen Raitiotie oy:stä muistutetaan, että raitiotie tuo muassaan paljon uusia liikenteessä huomioitavia asioita. Siksi kaikkien tamperelaisten olisi hyvä tutustua ratikkaa koskeviin liikennesääntöihin netissä Tampereen ratikan sivuilla.
– Koeajot alkavat varikon ja Turtolan välillä kesä-heinäkuun taitteessa ja syyskuussa koeajot jatkuvat rautatieasemalle asti, Sirviö kertoo. – Ensi keväänä aloitetaan matkustajien koeliikenne.

Vaunu on vielä keskeneräinen

Raitiovaunu on 37,3 metriä pitkä, 3,6 metriä korkea ja 2,65 metriä leveä ja sen paino on ilman matkustajia 56,8 tonnia. Sen suunnittelussa on panostettu liikennöinnin ja kuljettajien turvallisuuteen esimerkiksi vaunun muotoilussa ja kuljettajatilojen suunnittelussa. Suunnitteluun on osallistunut noin parisataa ihmistä.
– Olemme iloisia, että saamme toimittaa Tampereen raitiotien ensimmäisen Tampereelle valmistuvan ForCity Smart Artic-raitiovaunun, sanoo Skoda Transtech oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros.
Koska ratikan käyttöönotto tullaan suorittamaan loppuun Tampereella, on ensimmäinen vaunu monilta osin vielä keskeneräinen. Siitä puuttuu vielä osa ulkopuolen varustelusta ja muun muassa sisustusmateriaalit.
– Otamäen tehtaallamme ei ole Tampereen vaunulle soveltuvaa koeajorataa, kertoo Vierros. – Siksi ne vaunun kokeet, joihin vaaditaan vaunun liikuttamista radalla pitää tehdä Tampereella. Osa verhoiluosista on järkevää asentaa paikalleen vasta sähkölaitteiden käyttöönoton jälkeen, jotta ne eivät ole tiellä mittauksia ja säätöjä tehtäessä, Vierros lisää.
Tampereen Ratikka on ensimmäinen Škoda Transtech Oy:n valmistama pikaraitiotievaunu. Yhtiö valmistaa raitiovaunuja yhteistyössä emoyhtiönsä kanssa Helsinkiin ja Tampereelle sekä Saksan Mannheimiin ja Berliinin Schöneicheen.
Teksti: Satu Lepistö
Kuva: Raitiotieallianssi

Pin It on Pinterest