Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Koululaiset ovat tänä keväänä olleet etäopetuksessa. Moni perhe miettii nyt, että tärkeää ja haastavaa työtä tehnyttä opettajaa olisi mukavaa ilahduttaa kesän kynnyksellä, mutta on vaikeaa keksiä, miten.
Opettajan lahjasta ei saa tulla ikävää velvoitetta. Jos kuitenkin tärkeää opettajaa haluaa muistaa, tässä vinkkejä muistamisen helpottamiseksi. Tiina-Marja Mikkonen työskentelee opettajana Etelä-Hervannan koululla ja haluaa muistuttaa, ettei lahjan antaminen opettajalle ole mitenkään välttämätöntä.
– Opettajille ei tarvitse ostaa lahjoja, jos ei itse sitä halua tehdä. Itse tehty askartelu, käsityö, kortti tai kirje on aina mukava saada. Jos jotakin muutakin haluaa kuitenkin antaa, itse nautin kukista ja varsinkin sellaisista kasveista, joista on iloa vaikka koko kesäloman ajaksi, Mikkonen pohtii.
Mikkonen sanoo, että oppilaat ovat hyviä ottamaan selvää, mistä oma opettaja pitää. Hänelle itselleen on tuottanut iloa esimerkiksi kortit ja kirjeet kasvien lisäksi. Yksi varsinainen lahjakin on jäänyt mieleen.
– Erityisesti minulle on jäänyt kevätlahjoista mieleen se, kun eräänä keväänä sain oppilailta sekä amppelimansikan että chilin ja sain nauttia näiden kasvien sadosta pitkin kesää, Mikkonen sanoo.

Lahjan voi kerätä yhdessä

Moni opettaja saa keväisin ja jouluisin paljon pieniä lahjoja. Lahjan voi kuitenkin kerätä myös yhdessä, jos siihen liittää intoa. Silloin oppilaiden vanhemmat tai isojen oppilaiden kyseessä ollessa he itse voivat pitää lahjaa varten pienen keräyksen, jolla ostetaan opettajalle vaikkapa pieni, iloa tuottava lahjakortti jonnekin, mistä opettaja saattaisi pitää. On hyvä muistaa, että liian kallis lahja saattaa opettajan mielestä olla jopa kiusallinen vastaanottaa, joten lahjassa kannattaa mieluummin käyttää mielikuvitusta kuin valtavia rahasummia, joilla osallistuminen voi olla joillekin perheille hankalaakin.
Lahja voi olla myös esimerkiksi valokuva-albumi, johon oppilaat ovat keränneet kuvia vuoden varrelta. Jos albumien keräämisen aloittaa jo ensimmäisillä luokilla, opettaja osaa varmasti jo odottaa vuoden kuvasatoa tulevina keväinä. Vanhempien on hyvä varmistaa kaikilta vanhemmilta, että valitut kuvat ja niiden käyttö sopii niissä esiintyville oppilaille. Lahja voisi olla myös pieni muistikirja, johon lapset ovat saaneet kerätä muistojaan kuluneesta vuodesta.
Mikkonen muistuttaa, että muistaminen voi hyvin olla myös aineeton. Tänä keväänä opettajaa voi muistaa vaikkapa yhdessä harjoitellulla yhteisellä esityksellä.

Lapsille lahja voi olla tärkeä asia

Luokanopettaja Sirkka Jokiaho on työskennellyt Kanjonin koulussa jo kahdentoista vuoden ajan ja opettajana 1990-luvun alusta asti. Muistamiset tuntuvat opettajasta aina kivalta.
– Nykyään moni oppilas kysyykin, saako tuoda jonkin pienen lahjan, Jokiaho sanoo. – Lapsille tämä tuntuu olevan tosi tärkeä asia.
Jokiahon mielestä muistaminen on ihan sallittua.
– Kyseessähän eivät ole rahallisesti suuret asiat, hän sanoo.
Kuten lahjoissa ja muistamisissa ylipäätään, kokenuttakin opettajaa liikuttaa eniten lahjassa ele ja lahjan merkitys- se, että on ylipäätään haluttu muistaa.
– Jos oppilaat haluaisivat tällä tavoin opettajaa muistaa, jokin luokan yhteinen juttu olisi kiva, hän pohtii. – Parhaita muistamisia ovat olleet lasten itse tekemät kortit ja askartelut. Olen saanut kerran eräältä kuudennelta luokalta kirjasen, johon jokainen oppilas oli tehnyt yhden sivun. Toisilla oli tekstiä, toisilla piirustus ja muutamat laittoivat oman valokuvan. Näitä on ollut tosi kiva katsella jälkeenkin päin.
Teksti: Satu Lepistö
Kuva: kuvituskuva

Pin It on Pinterest