Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Ahvenisjärven koulu on lukuvuosina 2018-2019 ja 2019-2020 mukana Erasmus+-hankkeessa, jossa Ahvenisjärven koululaisten lisäksi on mukana koulut Sloveniasta, Espanjasta, Unkarista ja kaksi koulua Italiasta. Erasmus+-hanke GET OVER! -GO! Conflict management in European Schools pyrkii lisäämään keinoja kouluviihtyvyyden parantamiseksi ja sen yhteydessä koulut tekevät yhteistyötä ja esittelevät toisilleen omissa maissaan käytössä olevia kouluviihtyvyyteen liittyviä menetelmiä.

Monipuolista kerhotoimintaa

Tammikuussa 2019 Ahvenisjärven yhtenäiskouluun perustettiin Erasmus+-kerho, johon koulun kaikki oppilaat saivat hakea mukaan hakemuksella. Kerhossa on viisitoista 6.—8. -luokkalaista oppilasta ja muutamia opettajia. Kerholaiset ovat tähän mennessä tehneet esittelyvideon koulusta englanniksi, kirjautuneet ja kirjoittaneet itsestään esittelyn kansainväliseen keskustelufoorumiin eTwinningiin, vastanneet kyselyihin, osallistuneet logokilpailuun, miettineet keinoja kouluviihtyvyyden lisäämiseksi sekä esitelleet alakoululle Unkariin tekemällään vierailulla tutuksi tullutta Unkarin menetelmää, jossa tarinoiden avulla käsitellään kiusaamistilanteita.

Oppilaat matkustavat osallistujamaihin

Tänä syksynä joukko kerholaisia kävi Slovenian matkalla. Lokakuussa maahan matkustaneet oppilaat ja opettajat pitivät maata kauniina ja rauhallisena ja poikkeuksellisen lämmin sääkin helli matkalaisia. Matkalla tutustuttiin muiden osallistujamaiden oppilaisiin ja heidän kouluviihtyvyyteen liittyviin menetelmiinsä. Suomi on jo ehtinyt esitellä oman, ennaltaehkäisevän ja liikuntaan liittyvän menetelmänsä aiemmin, joten matkalaiset saivat nauttia muiden maiden esittelyistä ja keskittyä kontaktien luomiseen.
– Menetelmiä testataan projektin kouluissa, opettajat kertovat.
– Matkalla esitelty Espanjan metodi oli suuri juttu heille. Espanjassa on syrjintää enemmän esimerkiksi erilaisiin seksuaalisiin suuntauksiin liittyen, kertovat oppilaat.
Matkan aikana ehdittiin toki myös tutustua kohteena olleeseen Ljubljanan kaupunkiin. Tutustumiskohteina olivat ainakin vanha linna sekä luola, johon oppilaat saivat tutustua junan kyydissä. Oppilaat osallistuivat myös 1900-luvun alun koulutunnille, joka kertomuksista päätellen oli oppilaille mielenkiintoinen kokemus.
– Opettaja oli tosi tiukka ja tarkisti oppilaiden kädet. Yksi pojista joutui nurkkaan melkein koko tunnin ajaksi ja meillä oli 1900-luvun kouluvaatteet päällä, kertovat oppilaat.

Uusia ystäviä eri maista

Matka tuntui oppilaista menevän ohi todella nopeasti. Kotiinpaluu oli haikea ja monien uusien ystävien kanssa pidetään nyt yhteyttä yli maiden rajojen.
– Kokemusta on vaikea selittää sellaisille, jotka eivät ole olleet matkalla mukana, opettajat sanovat. – Yhteisö syntyi tiiviisti yhdessä ollessa nopeasti.
Keväällä kerhon oppilaat matkustavat Italiaan. Sinne matkustava ryhmä odottaa jo matkaa kovasti.

Teksti: Satu Lepistö
Kuva: Matkalaisten arkisto

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest