Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Mindfulness- eli tietoisuustaidot on tunnettu jo tuhansien vuosien ajan itämaisessa meditaatioperinteessä. 1970-luvulta alkaen niitä on alettu soveltaa länsimaissakin esimerkiksi masennuksen, ahdistuksen, kivun ja stressin lievittämisessä.
Tervekin ihminen voi kokea saavansa apua mindfulnessista, sillä se tukee fyysistä terveyttä ja vastustuskykyä. Mindfulnessista voivat saada apua eri ikäryhmiin kuuluvat ja esimerkiksi lapset ja nuoret voivat saada siitä apua keskittymiseen ja oppimiseen.
Mindfulness-harjoituksia löytyy verkosta. Yleisimpiä harjoituksia ovat erilaiset hengitysharjoitukset. Yksinkertaisin harjoitus on sellainen, jossa pysähdytään hetkeksi rauhalliseen tilaan kuuntelemaan omaa kehoa ja sen tuntemuksia.

Hyväksy oman kehon tuntemukset

Aluksi harjoitusten teko voi tuntua hankalalta. Harjoituksessa voi suostua hyväksymään oman kehon tuntemukset ja antaa niiden olla olemassa. Tuntemuksia ei tarvitse torjua. Niiden kautta voi pyrkiä tunteeseen, että saa olla juuri sellainen, kuin on.
Mindfulness-harjoitusten teko voi tyynnyttää mielen ja alentaa stressiä. Niiden tekeminen saattaa auttaa stressinhallinnassa ja tunteiden säätelyssä sekä lisätä tarkkaavuutta. Midfulness on yksinkertaisimmillaan tietoista, hyväksyvää läsnäoloa- siis olemista juuri siinä hetkessä, jossa on.

Mindfulness voi helpottaa kipua

Vaikka kipu on hyödyllinen mekanismi, siihen liittyy aina stressireaktio. Esimerkiksi selkävaivoissa muuta hoitoa voi pyrkiä tukemaan harjoituksilla, sillä stressin väheneminen vähentää tutkitusti myös kipua.
Kipuun liittyvät kielteiset tunteet, kehon jännitystilat ja pelko pahentavat ja pitkittävät kipua. Näiden tunteiden myötä aivot ja hermosto herkistyvät kivulle.
Pitkään jatkuvassa kiputilanteessa rentoutuminen helpottaa kivun tuntemusta.

Kokeile helppoja mindfulness-harjoituksia

Kokeile laskea hengityskertoja. Keskity laskemiseen ja unohda kaikki muu. Laske kymmenen hengityskertaa ja aloita alusta.
Toinen helppo harjoitus on kehon havainnointi tietoisesti. Käy läpi kehon eri alueet ja niiden tuntemukset. Anna sisäänhengityksen kulkea jännittyneisiin ja kipeisiin kohtiin, ja uloshengityksen päästää jännitys pois. Kuvittele lempeän valon tuovan lämpöä kehoosi jokaisella sisäänhengityksellä. Anna lämmön levitä jokaiseen soluun uloshengityksellä.
Teksti: Satu Lepistö
Kuva: Kuvituskuva

Pin It on Pinterest