Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Viime viikon perjantaina vietettiin valtakunnallista Kodin ja Koulun Päivää. Päivä järjestettiin viidennen kerran, ja viidessä vuodessa jo yli kolmannes kaikista maamme peruskouluista on ottanut päivän vuosiohjelmaansa.
Kodin ja Koulun Päivää vietettiin myös Annalan koulussa, Karosen koulutalossa, Juvankatu 71:ssä. Koulun montessoriluokkien oppilaiden vanhemmat oli kutsuttu tutustumaan koulutyöhön.
– Oli iloinen yllätys meille, että niin moni vanhempi pääsi osallistumaan. Kodeissa ollaan selvästi kiinnostuneita siitä, mitä koulussa tapahtuu, kertoo opettaja Päivi Nurminen.
Eskarista kuudenteen luokkaan koulussa on hieman yli 90 montessoriopetukseen osallistuvaa oppilasta.
Kodin ja koulun päivänä vanhemmat saivat opetuksen seuraamisen lisäksi osallistua toimintapisteille, joissa lapset opastivat erilaisten oppimisvälineiden käyttöön.

Valtakunnallisella tasolla palaute Kodin ja Koulun Päivästä on ollut alusta saakka myönteistä. Vanhempien ja koulun henkilöstön kumppanuus on vahvistunut yhteisen tekemisen myötä.
Päivä on tärkeä myös lapsille.
– Oppilaat ovat kovasti odottaneet päivää ja valmistautuneet innokkaasti näyttämään aikuisille, mitä koulussa tehdään, Nurminen kertoo.
– Vanhemmille tämä on hyvä tilaisuus tutustua montessoripedagogiikkaan, jolloin oppimisen tukeminen kotona vahvistuu.
Montessoripedagogiikka on lapsilähtöistä oppimista. Lapset työskentelevät aikuisen ohjauksessa oman mielenkiintonsa mukaan ja oppimisessa käytetään paljon oppimisvälineitä. Eri-ikäisistä koostuvissa ryhmissä lapset myös oppivat toinen toisiltaan.

Viestintää kodin ja koulun välillä tapahtuu toki muulloinkin kuin teemapäivänä.
– Käytössä on muun muassa sähköinen reissuvihko arkipäivän asioiden hoitamiseksi ja vanhempien keskusteluajat pitempiin jutteluhetkiin, Nurminen kertoo.
– Meillä on myös erittäin aktiiviset vanhempainyhdistykset, jotka järjestävät esimerkiksi diskoja, myyjäisiä ja vuosittaista kyläjuhlaa tai talvitapahtumaa.

Vanhemmat olivat tyytyväisiä päästessään seuraamaan koulupäivän kulkua.
– Päiväkoti- ja eskariaikana kotoa oli selkeämpi näkyvyys lasten arkiseen tekemiseen. Koulumaailmassa se vähenee, joten tällainen on todella hieno mahdollisuus, toteaa Kari Pesonen.
Kari Numminen sekä Kimmo ja Johanna Roimela ovat samaa mieltä:
– Kun lapsilta kysyy koulupäivästä, saa kuulla lähinnä kaikesta, mitä välitunneilla on tapahtunut. Itse koulusta ja opetuksesta on vaikeampi saada tietoa.

Teemapäivässä vanhempia kiinnosti montessoripedagogiikan näkeminen käytännössä. Monet montessorivälineet ovat vanhemmille tuttuja jo lapsen varhaiskasvatusvuosilta.
– On hienoa seurata, kuinka lapsi oppii niillä aivan huomaamattaan, Johanna Roimela toteaa.
– Leikin kautta erilaiset asiat kääntyvät tiedoiksi ja taidoiksi, Pesonen luonnehtii.
– Lasta autetaan oppimaan itse, Numminen summaa.

Kaisa Muhonen

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest