Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Asunnottomuutta on asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen Aran vuonna 2018 teettämän tutkimuksen mukaan saatu vähennettyä Suomessa. Sekä Aran että Vailla Vakinaista Asuntoa Ry:n mukaan Suomessa noin seitsemän tuhatta henkilöä. Hervannan Väkipyöränkadulla toimii tamperelaisia asunnottomia palveleva Tampereen Asumispäivystys. Sen palveluihin ovat oikeutettuja kaikki tamperelaiset asunnottomat.
– Olemme auki ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä, kertoo vastaava hoitaja Noora Suorsa Tampereen Asumispäivystyksestä.
Asunnottomuuden väheneminen ei Tampereen Asumispäivystyksen arjessa näy. Asiakaspaikkoja asumispäivystyksen puolella on kaksikymmentäkaksi, mutta (päivystyksen täyttöaste on jo pitkään ollut reilusti yli sata prosenttia. Se tarkoittaa sitä, että kahden hengen huoneissa ja myös käytävillä nukutaan patjoillakin, eikä ketään käännytetä pois niin kauan, kun patjoja riittää. Asumispäivystys on jaettu kahteen osastoon: päihtyneille ja päihteettömille asiakkaille.
– Palveluihin voi hakeutua päihtyneenä, mutta päihteiden tuonti alueelle tai tiloihin on kielletty, Suorsa sanoo.

Asunnottomuuteen on monta syytä

Tällä hetkellä asiakkaita on noin nelisenkymmentä päivässä. Suorsa toteaa, että jokaisen asiakkaan polku on yksilöllinen ja syyt asunnottomuuteen moninaiset. Kun syitä kysyy, Suorsa sanoo esimerkinomaisesti, että asunnottomuuden taustalla voi olla vaikkapa häätö asunnosta, velkaantuminen, arjen hallinnan ongelmat, erotilanteet, mielenterveys- ja päihdeongelmat, syrjäytyinen ja tukiverkoston puute. Asunnottomuus voi tulla eteen vaikkapa yllättäen tulipalon sattuessa tai vankeusrangaistuksen jälkeen vapauduttaessa. Suorsa korostaa, että jokaisen tarina on erilainen.
– Kun asiakkaalle on saatu perusasiat kuntoon, kuten katto pään päälle, suihku, puhtaat vaatteet ja ruoka, aletaan kartoittaa asukkaan tilannetta. Mietitään asumishistoriaa ja sitä, mikä on johtanut siihen, että on joutunut tänne tulemaan. Tämä on se viimeinen vaihtoehto, hän sanoo.
Suorsa sanoo työnsä olevan asiakaslähtöistä, ihmisläheistä ja joskus henkisesti kuormittavaa. Hän pyrkii ottamaan joka ikisen asiakkaan vastaan ihmisenä ja kuulemaan hänen tilanteensa. Suorsalle asiakas ei ole lähtökohtaisesti päihdeongelmainen tai diagnoosinsa vaan ihminen ja asiakas.
– Tärkeää on se, mikä ihmisen tilanne on ja mitkä hänen toiveensa ja suunnitelmansa ovat, Suorsa sanoo.
– Kaikki elämän osa-alueet näkyvät työssä ja siinä pitää osata monia asioita sielunhoidosta perushoitoon ja pyykkihuollosta lakiasioihin.
Keskimäärin asiakkaat ovat Tampereen Asumispäivystyksessä joitakin kuukausia. Mukaan mahtuu myös tarinoita, joissa asiakkaana ollaan jopa vuosia. Asuntojonot ovat pitkiä elämänpolkujen yksilöllisyys näkyy tässäkin.
– Jokaisella ihmisellä on oma tarinansa. Sitä ei voi laittaa yhteen muottiin, hän sanoo.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest