Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Raitiontien rakennustöiden aikana Orivedenkadun ja Opiskelijankadun väli Insinöörinkadusta on suljettu yksityisautoilulta. Eläkeläinen Sakari Mustosta huolettaa kyseisen välin liikenne, sillä hän on huomioinut, että vaikka liikenteen Orivedenkadulta Hervannan keskustaan ja takaisin tulisi kulkea Orivedenkadun sillan yli ja Tieteenkadun kautta, näin ei hänen mukaansa usein ole.
– Monet autoilijat, jopa taksit, jakeluliikenne ja kiinteistönhuoltoyritysten autot oikaisevat Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välin kevyen liikenteen väylää pitkin, hän sanoo.
Mustosen mukaan ongelmakohta on pysyvä, sillä kyseinen väli pysyy hänen mukaansa yksityisautoilulta suljettuna raitiotien valmistuttuakin, sillä paikalle tulee raitiotiepysäkit ja syöttöliikenteen bussien pysäkki.
– Olen ehdottanut kaupungille, että paikalle pitäisi saada jokin muutos: valvontaa, merkkejä tai mäen puoliväliin betoniporsaita tai kavennus, Mustonen kertoo.
Mustonen on huolissaan, sillä alueella sijaitsee päiväkoti ja asuu iäkästäkin väkeä muun muassa Keinupuiston palvelukeskuksessa. Kaupungilta on Mustoselle vastattu, että liikennemerkit kieltävät selkeästi autoilun Valtaraitilla ja Hervannassa on paljon kortteleiden sisäisiä raitteja, eikä niitä voida esimerkiksi talvikunnossapidon ja pelastusajoneuvoliikenteen takia esteillä tukkia.
– Alueella on tietenkin sallittua luvallinen ajo tonteille, Mustonen sanoo. – Mutta kaikki liikenne, joka siinä kulkee, ei ole sitä. Kaikki siitä ajavat autot eivät tule pihoista tai aja niihin.

Alueen turvallisuus huolettaa
Mustonen toteaa, että sallitun reitin ajaminen ei ”maata mullistaisi”, mutta ”ihminen on laiska ja kekseliäs, joten hän keksii aina sen nopeimman reitin”. Mustonen on huolissaan alueen turvallisuudesta ja hän toivoisi alueelle valvontaa edes aika ajoin.
– Ihmiset tietävät, ettei resursseja valvontaan ole ja ajavat nopeinta reittiä, hän sanoo. – Orivedenkadulta on melkoinen matka esimerkiksi terveyskeskukselle kierrettävänä, mikä houkuttaa vaarantamaan jalankulkijoiden turvallisuuden oikaisemalla Valtaraitin kautta.
Hervantaan juuri sujuvien kulkumahdollisuuksien ja jalankulkureittien perässä muuttanut Mustonen asuu jo toiseen kertaan Hervannassa. Työurallaan autokauppaketjun päällikkönä toiminut Mustonen on tottunut katselemaan liikennettä auton ratin takaa. Nyt eläkeläisenä Mustonen kulkee mielellään jalan ja siksi jalankulkijoiden asiat ovat alkaneet kiinnostaa.
– Haluan lähettää kaupungille terveisiä, että näiden asioiden heijastusvaikutuksia tulisi miettiä pidemmälle katuverkkosuunnittelussa, hän sanoo. – Asia on paperilla kunnossa ja reitti on olemassa, mutta ihmiset eivät kulje suunnittelijan paperille piirtämää reittiä vaan siitä, mistä pääsee kulkemaan helpoiten.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest