Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Jukka Palo kävelee hymyillen läpi ravintolasalin Hervannassa avatussa uudessa lounaspaikassa Konnun Keittiössä. Pöydissä käydään rauhallista keskustelua, Palo pysähtyy pöytien kohdalla ja kyselee, maistuuko ruoka. Tiskiltä Palo nappaa kävelytukea käyttävän asiakkaan tarjottimen ja saattaa tämän iloisesti pöytään.
Kontukodeissa ja naapuriston palvelutaloissa asuville ikäihmisille, sekä kaikille muillekin asiakkaille Nokialla ja nyt myös Hervannassa halutaan tarjota oikeasti hyvää ruokaa. Ravintola, kahvila ja niiden ohessa toimiva pitopalvelu palvelevat toki muitakin asiakkaita ja Palo toivookin, että myös muut asiakkaat löytäisivät tiensä ravintolaan, jonka menussa huomioidaan myös vegaaniruokavaliota noudattavat.
– Konnun keittiön takana on hoitajien perustama ja omistama yhteiskunnallinen yritys, jonka toiminnan keskiössä on ikäihmisten hoivan kehittäminen, Palo sanoo. – Ravintolat ovat kuitenkin avoinna kaikille laadukasta lounasruokaa haluaville. Käyttämällä palveluitamme asiakas tukee ikäihmisten laadukasta hoivaa ja henkilöstön hyvinvointia.
Osa ravintolan tuotosta ohjataan ikäihmisille tuotettujen palveluiden ja yksiköiden kehittämiseen ja ikäihmisten hyvinvointiin aktivoimalla ja virikkeitä tarjoamalla.

Konsepti saa hyvää palautetta

Konnun keittiö -ravintola on palvellut asiakkaitaan Nokialla jo puolentoista vuoden ajan. Palo sanoo, että ravintolan ympärille on siellä kasvanut tiivis yhteisö ja sellaisen hän uskoo rakentuvan myös Hervannassa.
– Nokialla konseptista on saatu loistavaa palautetta, hän sanoo. – Siksi Hervantaan haluttiin tuoda sama laadukas konsepti, joka rakentuu hyvälle, maukkaalle kotiruoalle ja palvelulle sekä siisteydelle. Vastuullinen toiminta on tärkeä osa konseptia. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ravintolassa ja ateriapalvelun kautta halutaan tarjota oikeasti hyvää ruokaa ja hyvinvointia ikäihmisille, hän sanoo.
Palolle hoivakotitaustainen yritys merkitsee sitä, että asiakas huomioidaan kaikessa. Palo huomauttaa, että monelle ruokailu ravintolassa saattaa olla päivän ainoa kohtaaminen. Henkilökunnan tyytyväisyys näkyy palvelussa. Siksi ravintolassa ei edes yritetä maksimoida tulosta henkilökunnan kustannuksella, vaan ravintoiloissa työskentelee minimimitoitusta enemmän väkeä.
– Vastuullinen yritystoiminta tarkoittaa vastuuta sekä asiakkaiden että henkilökunnan hyvinvoinnista, muistuttaa Palo. – Se merkitsee myös vastuuta ympäristöstä sekä taloudellisesta vastuusta, eli pidetään esimerkiksi huoli siitä, että syntyneet työpaikat pysyvät.
Toimintatapa ja ravintolan ruoka ovat saaneet paljon kiittävää palautetta. 16-vuotiaasta alalla olleelle Palolle sellainen tilanne, jossa lähes kaikki palaute on kiittävää, on aivan uusi.
– Palaute tuntuu sydämessä, sanoo Palo ja painaa kätensä rinnalleen hymyillen leveästi.

Myös vegaaniruokaan panostetaan

Tarjolla on päivittäin lounasta, keittolounasta ja myös vegaaninen vaihtoehto pääruoalle. Kasvisruoka on kehittynyt Palon uran aikana, sillä uran alussa kasvisruokailija oli poikkeuksellinen harvinaisuus, johon ravintoloissa ei juuri oltu varauduttu.
– Nykyisin vegaaninen annos saattaa jopa herättää annoskateutta, hän sanoo.
Keittiöpäällikkö Ville Lähteenmäki on samaa mieltä.
– Pyrin käyttämään kasvisproteiineja laajasti, hän sanoo. – Usein ruoka muistuttaa lihavaihtoehtoa.
Jutuntekopäivänä keittiössä on perinteisten kaalikääryleitten rinnalla syntynyt sienitäytteisiä kääryleitä. Laadukas ja valmis vegaaninen vaihtoehto kiinnostaa asiakkaita enenevässä määrin. Myös Lähteenmäki vannoo hyvän työhengen nimeen. Henkilökunnan hyvinvointi näkyy aineettomana etuna asiakkaalle.
– On äärimmäisen tärkeää työssä jaksamisen kannalta, että työyhteisössä on hyvä henki. Olemme kavereita vapaa-ajallakin, sanoo aiemmin Nokian Konnun Keittiössä työskennellyt Lähteenmäki.
Sekä Palo että Lähteenmäki sanovat, että ravintolaan, jossa panostetaan yhteisön rakentamiseen, on asiakkaan hyvä tulla. Kun päätämme haastattelun, Palo kävelee pöytien välistä keittiötä kohti ja pysähtyy jo aiemmin tapaamansa asiakkaan kohdalle:
– Miltäs maistuu tänään, hän kysyy.
Hyväähän se on. Ja muutaman sanan vaihtamisen jälkeen tuntuu maistuvan vielä entistä paremmin.

Teksti ja kuva: Satu Lepistö

Pin It on Pinterest