Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Hervannassa, Hervannan valtaväylällä ja Kalevassa Vieritiellä tehdään viikosta 40 alkaen raitiotien sepeliradan viimeistelyä. Sepeliradan tuentaa ja raiteen oikaisua tehdään kiskoilla liikkuvalla raiteentuentakoneella noin kolmen viikon ajan.

Hervannassa raiteentukemista myös viikonloppuna

Sepeliradan tukemistyöt on aloitettu varikon alueelta viikolla 40. Lauantaina 5.10. tukemiskone oli töissä Hermiankadulla päiväaikaan. Koneen siirtyminen Hermiankadulta Hervannan valtaväylälle tapahtui viikonlopun aikana Hermiankadun ja Insinöörinkadun raitiotietä pitkin. Koneen kulkua muun liikenteen joukossa ohjataan liikenteenohjaajilla.

Hervannan valtaväylällä liikennejärjestelyjä

Hervannan valtaväylällä tukemistöitä tehtiin useana päivänä. Vuohensillankadun ja Pehkusuonkadun liittymissä töitä tehtiin yöaikaan, ja niistä aiheutui autoliikenteelle liikennejärjestelyjä ja kiertoreittejä, sillä liittymät jouduttiin töiden ajaksi sulkemaan. Pyöräilyn ja jalankulun reitteihin töillä ei ollut vaikutusta. Liittymäalueilla oli töiden aikana liikenteenohjaajia opastamassa ja järjestelemässä liikennettä.
Töitä tehtiin liittymäalueilla kahden yön verran yhteensä. Töitä tehtiin molemmissa liittymissä sekä maanantain ja tiistain että tiistain ja keskiviikon välisinä öinä 7.-9.10. klo 22.00 – 8.00. Tarvittaessa töitä tehdään vielä keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Molemmat liittymät oli töiden aikana suljettu.

Sepelirata viimeistellään tukemiskoneella

Hervannan valtaväylän varrella kulkeva raitiotie on toteutettu ratana, jossa raiteiden tukikerroksena on sepeliä. Keskusta-alueella raiteen tukikerros on betoninen kiintoraidelaatta, jonka pinnoite on kiveystä, asfalttia tai nurmirataa. Raiteentukemiskone kulkee kiskoilla ja nostaa sekä oikoo raidetta samalla kun se tiivistää raiteen sepelitukikerrosta. Tuenta varmistaa radan geometrian ja kantavuuden eli tukemiskone asettaa kiskot, pölkyt ja sepelin oikeaan linjaan ja korkeuteen suhteessa toisiinsa. Kone etenee tuentaa tehden 200-300 metriä tunnissa. Sen pituus on reilut 13 metriä ja painoa koneella on noin 40 tonnia. Tuentatöistä aiheutuu melua lähiympäristöön.
Koska muut tuentatyöt päiväaikaan Hervannan valtaväylällä tehdään kiskoilta, siitä ei aiheudu liikennejärjestelyjä. Lisäsepelin kuljetukset työmaalle hoidetaan tarvittaessa Hervannan valtaväylältä.
Raitiotien sepeliraidetta on myös Vieritiellä Taysin alueella sekä Hervannassa Tohtorinpuistossa. Näiden osuuksien tuenta tehdään myöhemmin lokakuussa. Asiasta tiedotetaan tarkemmin lähempänä.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest