Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Bootcamp-kesätreeni työllistää valmentajia Lauri Airua ja Ville Siukkolaa jo viidettä kesää. Vuonna 2015 kaksikko aloitti Bootcamp-treenien vetämisen Rosendahlin rannassa ja sen läheisyydessä ja toiminta on siitä asti paisunut kesä kesältä. Tänä kesänä harjoituksia on Pyynikillä, Kangasalla, Hervannassa ja Nokialla.
– Vedämme yhteensä 79 kesätreeniä kesäheinäkuussa, Airu ja Siukkola sanovat.
Bootcamp-treenit työllistävät kaksikkoa ja kolmanneksi valmentajaksi Australiasta asti saapuvaa Kaisa Kastegrenia maanantaista torstaihin. Tänä vuonna halukkaat voivat valita treenikertansa kaikista tarjolla olevista treeneistä paikasta riippumatta.
– Emme tiedä, montako ihmistä tulee kulloinkin paikalle, Airu ja Siukkola sanovat. – Toki edeltävien kesien perusteella osaamme jo vähän etukäteen arvioida, sillä osallistujamäärään vaikuttavat esimerkiksi säät ja treenin aihe.
Treenejä järjestetään neljällä eri teemalla: on toiminnallista harjoittelua, crosstraniningia, kestävyyttä ja keskivartaloharjoittelua sekä mäki- ja porrastreeniä. Näistä viimeinen on yllättäen noussut monen suosikiksi.
– Portaat ovat monen inhokki ja suosikki, nauravat valmentajat ja lupaavat, että kesän aikana osallistuja kehittyy monella osa-alueella.

Monelle sopivaa treeniä

Kun osallistujia saattaa olla ryhmässä viidestä viiteenkymmeneen, treenin skaalautuvuus monen tarpeisiin ja vaihtelevan kokoiseen ryhmään on tärkeää. Airu ja Siukkola ovat miettineet asiaa paljon ja tarvittaessa treeniä pystytään säätelemään ryhmän mukaan. Molemmat pitävät tärkeänä sitä, että isonkin ryhmän kanssa huomioidaan myös muut paikalla olijat, sillä esimerkiksi Hervannassa treenit pidetään Suolijärvellä, jossa kesällä on paljon muitakin ihmisiä. Ryhmiin osallistuu eri kuntoisia ihmisiä, eikä niihin osallistuakseen tule olla huippuunsa treenattu kilpaurheilija, vaikka sekin toki sopii. Jokainen liikkuu kuntonsa mukaisesti ja esimerkiksi mahdolliset urheiluvammat huomioon ottaen.
– Haluamme olla paikalla nimenomaan valmentajina, jotka ottavat huomioon osallistujan yksittäiset tarpeet ja ohjaavat mahdollisimman hyvään yksilösuoritukseen, Airu ja Siukkola sanovat. – Valmentajalle tuo mukavaa haastetta se, että treeni suunnitellaan sopivaksi yhtä lailla pienelle kuin isollekin porukalle. Tarkoitus on, että mahdollisimman moni voi osallistua.
Jonkin aikaa sitten valmentajat järjestivät Pyynikillä Kick Off-treenin, jossa treeniä pääsi kokeilemaan. Kiinnostuneita riitti.
– Jos ”Kesäksi kuntoon”- projekti jäi aloittamatta tai kesken, voi lähteä mukaan tällaiseen ”Kesällä kuntoon”-projektiin. Moni on saanut siellä hyviä tuloksia ja innostunut jatkamaan syksylläkin, valmentajat toteavat. – Sloganimme on ”Kesässä kuntoon” ja se kuvaa mielestämme hyvin meidän kantavaa ajatusta.

Oma treeni hoidetaan omalla ajalla

Valmentajille itselleen treenien runsas lukumäärä ei käy haasteelliseksi, sillä he sanovat olevansa paikalla ohjaamassa ja neuvomassa. Oma treeni tehdään omalla ajalla.
– Olen nykyisin fiilisliikkuja, sanoo kuntokeskuksessa työskentelevä Lauri Airu. – Käyn muutaman kerran viikossa salilla ja pelaan kesäisin tennistä ja talvella salibandya. – Liikunnalla tähtään oman hyvinvoinnin tukemiseen.
Ville Siukkola puolestaan on viime vuosina innostunut juoksulajeista ja kaikki muu liikunta tukee tätä harrastusta.
– Harrastan juoksua, hiihtoa, suunnistusta ja myös kuntosalitreeniä juoksemisen tueksi, hän sanoo.
Molemmat miehet tekevät omissa yrityksissään myös personal trainerin työtä. Heidän erilaisista taustoistaan ja harrastuksistaan on hyötyä, kun suunnitellaan monipuolista kesätreeniä Bootcampeille.
– Niistä syntyy mielenkiintoinen kokonaisuus, miehet sanovat.
Teksti: Satu Lepistö

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest