Aidosti paikallinen jo vuodesta 1975
Jakelu: Hervanta, Kaukajärvi, Lukonmäki, Messukylä, Hallila, Vuores

Shujie Li toimii Duossa puolisonsa kanssa sekä kiinalaisen ravintolan että aasialaisen kaupan yrittäjinä. Sekä kaupan että ravintolan nimi on sama, Bai Wei Asian, ja nimi merkitsee montaa tai sataa makua. Kekseliäs nimi on tyypillinen aasialaisessa maailmassa.
Yrittäjät suunnittelevat, että tulevaisuudessa ravintolasta saa entistä laajemmin aasilaisia makuja, kun kiinalaisen ruuan rinnalle tuodaan lounasbuffettiin laajemmin aasialaista kirjoa mm. Thaimaasta, Vietnamista ja Koreasta.
Suurin osa kaupan asiakkaista on yllättäen suomalaisia. Silti kauppa on tärkeä myös muualta kotoutuneille asiakkaille, sillä esimerkiksi afrikkalaiset ja aasialaiset asiakkaat löytävät sieltä ruokapöytään tuttuja makuja. Kaupan ansiosta kaikkea sellaista, mitä suomalaisen kaupan valikoimasta ei löydy, ei tarvitse tehdä alusta pitäen itse.
Kymmenen vuotta Suomessa asunut Mia Yan asioi kaupassa joka viikko varsinkin silloin, kun sinne tulee tuoreita vihanneksia. Vaikka Yan on asunut Suomessa jo pitkään, oma ruokakulttuuri on säilynyt ja siksi kauppa, joka tarjoaa tuttuja ja rakkaita makuja, on tärkeä. Shujie Lin kaupassa tuleekin asioitua kerran tai kahdesti viikossa.
Li esittelee kaupan tuotteita hengästyttävällä tahdilla. Hän selvästi tuntee sekä tuotteensa että asiakaskuntansa hyvin ja tietää, mitä monet kaupasta etsivät.
– Ghari on afrikkalainen tuote, joka sekoitetaan veteen ja syödään sellaisenaan, hän kertoo esimerkkinä monelle suomalaiselle vieraasta makumaailmasta.
Siinä, missä suomalaiset syövät paljon perunaa, kiinalaisen ruokakulttuurin perusta on riisissä ja nuudeleissa. Niitä onkin tarjolla kymmeniä eri lajeja eri tarkoituksiin ja esimerkiksi riisiä kiinalaisperäiset asiakkaat ostavat jopa kahdenkymmenen kilon säkeissä. Mutta jos haluaa kokeilla, sellaista ei tokikaan tarvitse ostaa, vaan pakkauksia on tarjolla myös pienempään tarpeeseen.

Kimchi sopii suomalaiseenkin suuhun
Ravintola on toiminut Duossa viisi ja puoli vuotta ja kauppa nousi sen rinnalle kolme vuotta sitten. Shujie Li ei osaa sanoa, mikä olisi asiakkaiden suosikkituote, sillä eri tuotteita myydään kaupasta ulos tasaiseen tahtiin. Kun ravintolan tarjontaa lähdetään laajentamaan eri kulttuureihin, saattaa olla, että yhtä uutta makumaailmaa on tarjolla aina kuukauden kerrallaan. Se helpottaa raaka-aineiden määrän arviointia.
Shujie Li ehdottaa ensi kertaa kaupassa asioivalle toimittajalle kokeiluun korealaista kimchiä. Pakkauksesta ei selviä, mitä kimchi on, joten Internet tarjoaa vastauksen: Kimchi on kiinankaalista tai muista kasviksista hapatettu korealainen ruokalaji. Tulisuuden ja punaisen värin kimchi saa mausteista, kuten chileistä, sipulista, valkosipulista, retiisistä ja inkivääristä.
Kimchi on suomalaiseenkin makuun sopivan, ei liian, tulista. Maku on miellyttävän mausteinen ja suutuntuma oikein mukava. Tuote yllättää positiivisesti.
Shujie Li kutsuu uudetkin asiakkaat tutustumaan rohkeasti uusiin makumaailmoihin.
– Tervetuloa ravintolaan ja kauppaan tutustumaan, hän sanoo hymyillen.

Lue myös nämä

Pin It on Pinterest